Home / Luchtvaart / Uitbreiding van laptopverbod gaat meer dan een miljard dollar kosten

Uitbreiding van laptopverbod gaat meer dan een miljard dollar kosten

Uitbreiding van laptopverbod gaat meer dan een miljard dollar kosten

Een mogelijke uitbreiding van het meenemen van laptops in de cabine op vluchten naar de Verenigde Staten zal passagiers meer dan een miljard dollar kosten. Hiervoor waarschuwt IATA-topman Alexandre de Juniac in een gesprek met nieuwszender Bloomberg Television.

Vandaag (woensdag) komen afgevaardigden van de EU en de VS bij elkaar in Brussel om te praten over de veiligheid in de luchtvaart. De vraag is of het laptopverbod, dat nu geldt voor vluchten vanuit tien luchthavens in het Midden-Oosten naar de VS (en voor een deel ook naar het Verenigd Koninkrijk), zich straks zal uitstrekken naar de verbindingen tussen Europa en de VS.

Het beleid van de VS komt er op neer dat passagiers hun laptops, tablets en andere elektronische apparaten groter dan een smartphone moeten afgeven bij het inchecken. Terroristen zouden plannen hebben om in dergelijke apparaten explosieven aan boord te smokkelen. De EU wil vooral van de Amerikanen weten waar hun zorgen over de (on-) veiligheid van elektronische apparaten op zijn gebaseerd. En als er grote aantallen laptops in het ruim worden vervoerd, kan dat eveneens een gevaar voor de vliegveiligheid betekenen. Lithium-batterijen in elektronische apparaten kunnen immers spontaan ontbranden, vooral als ze in stand-by modus staan.

Hogere kosten
Terwijl het huidige laptopverbod geldt op sommige vluchten vanuit het Midden-Oosten en Noord-Afrika van invloed is op 350 vluchten per week naar de VS, zal het uitbreiden van de maatregel naar de 28 EU-staten plus Zwitserland, Noorwegen en IJsland, 390 vluchten per dag beïnvloeden of meer dan 2500 vluchten per week, stelt IATA. Dat zou passagiers 655 miljoen dollar kosten in verloren productiviteit, 216 miljoen dollar voor langere reistijden en 195 miljoen dollar voor het huren van apparaten aan boord, aldus de branchevereniging.

Airlines zouden op hun beurt worden geconfronteerd met hogere kosten door vertragingen, het moeten afhandelen van meer ruimbagage en de aansprakelijkheid voor gestolen of beschadigde elektronische apparaten, terwijl aantallen passagiers, tarieven en uiteindelijk frequenties zouden afnemen.

Reizen met je laptop maakt deel uit van het dagelijks leven,” zegt De Juniac tegen Bloomberg. “We zijn niet zeker of dit verbod een passend antwoord op de dreiging is. We kennen de achterliggende informatie en redenen niet die deze maatregel rechtvaardigen.”

Grote impact op operatie Schiphol
De luchthavens van Europa, verenigd in ACI (Airports Council International) hebben voorafgaand aan het overleg ook gewaarschuwd voor de gevolgen van uitbreiding van het verbod van apparaten aan boord. ACI geeft aan dat luchthavens met het grootste aantal wekelijkse vluchten naar de VS het meest zullen worden gedupeerd. Daaronder valt ook Schiphol, dat sowieso al kampt met problemen om de zomerdrukte op te vangen.

De vijf grootste luchthavens zijn: Londen-Heathrow (761 vluchten), Parijs-Charles de Gaulle (353 vluchten), Frankfurt (291 vluchten), Amsterdam-Schiphol (242 vluchten) en Dublin (179 vluchten). Samen vormen deze vijf luchthavens bijna 50 procent van de wekelijkse vluchten naar de VS. Op basis van een steekproef van Europese luchthavens wordt het aantal passagiers met elektronische apparaten zoals laptops en tablets geschat tussen 60 en 90 procent.

Verloren productiviteit voor zakenreizigers
Eerder deze week uitte ook Greeley Koch, de CEO van ACTE (Association of Corporate Travel Executives), zijn zorgen ten aanzien van het laptopverbod. Hij vindt dat er meer vragen dan antwoorden zijn over het beleid. “Waarom geldt de oorspronkelijke maatregel van de VS en de UK niet voor dezelfde landen? En waarom zijn er daarna geen andere regeringen gekomen met gelijksoortige maatregelen,” zegt Koch in een persverklaring. “Dit beleid belemmert de ruimte van zakenreizigers om tijdens hun vlucht productief te blijven,” aldus Koch.
Door de laptop-ban zouden reizigers ook worden verplicht om bagage in te checken, waarvoor veelal extra voor moet worden betaald.

Het is onwaarschijnlijk dat de besprekingen tussen de EU en de VS woensdag direct uitmonden in een algeheel laptopverbod op vluchten naar de VS. Beslissingen over extra maatregelen moeten eerst nog worden besproken en goedgekeurd door de nationale overheden.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Tien A350’s voor Air France

Tien A350’s voor Air France

12/12/2019

Air France-KLM heeft bij Airbus tien extra A350-900’s besteld, bestemd voor Air France, dat nu drie toestellen van dit type in de vloot heeft. Met eerdere bestellingen komt het totaal…

Batterijen groeiend gevaar

Batterijen groeiend gevaar

11/12/2019

Lithium-batterijen die spontaan in brand kunnen vliegen vormen een groeiende bedreiging voor de veiligheid van de luchtvaart. Dit heeft Nick Careen van IATA gezegd tijdens de media-dagen van de organisatie…

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

10/12/2019

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame…