Home / Luchtvaart / Tweede technisch incident bij Southwest in korte tijd

Tweede technisch incident bij Southwest in korte tijd

Tweede technisch incident bij Southwest in korte tijd

Een toestel van Southwest Airlines is woensdag op een binnenlandse vlucht in de Verenigde Staten uitgeweken, nadat een raam in de cabine was gebarsten. Niemand raakte gewond.

De Boeing 737-700 van de Amerikaanse prijsvechter was onderweg van Chicago naar Newark, met 76 passagiers,  toen op cruising altitude een buitenraam in de cabine barstte. Volgens inzittenden ging dit gepaard met een luide knal. Omdat de binnenkant intact bleef – een vliegtuigraam bestaat uit verscheidene lagen –  ontstond er geen decompressie en waren er geen zuurstofmaskers nodig.

De gezagvoerder besloot niettemin uit te wijken naar de luchthaven van Cleveland, Ohio, ongeveer halverwege het traject. De landing was verder geen enkel probleem. Niemand van de passagiers raakte gewond; vanuit Cleveland zette Southwest een ander vliegtuig in.

Decompressie
Twee weken geleden liep een technisch incident met een zelfde type vliegtuig van Southwest minder goed af. Op 17 april brak tijdens een vlucht tussen LaGuardia en Dallas Love Field, met 149 passagiers aan boord, een deel van de linker motor af. Het metaal doorboorde een raam, waarna decompressie intrad.

Een passagier die naast het raam zat werd voor een deel naar buiten gezogen. Hoewel andere passagiers haar weer naar binnen wisten te trekken en ze hartmassage aan boord ontving, overleefde de vrouw het drama niet.

De linker motor van de Boeing viel uit en het toestel maakte daardoor een ongecontroleerde scherpe draai, maar de piloten kregen de macht snel terug, daalden snel en maakten een geslaagde noodlanding in Philadelphia.

Southwest crashte nooit
De twee incidenten hebben verschillende oorzaken. De airline en de Amerikaanse NTSB doen hier nog onderzoek naar. De overeenkomst is wel dat het om vliegtuigen van dezelfde airline en hetzelfde type ging. Aangezien Southwest een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld is, gerekend naar aantallen passagiers en omvang van de vloot, is de kans op ongelukken hoger dan bij kleinere branchegenoten. Southwest heeft een ‘Boeing-only-vloot’ bestaande uit 720 toestellen, allemaal Boeing 737’s.

Toch had er nooit een ‘full hull loss’ (fatale crash) plaats bij Southwest in de vijftig jaar van haar bestaan. In al die tijd kwamen er in totaal drie mensen om het leven bij incidenten van Southwest, inclusief de vrouw op de vlucht van 17 april 2018.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Peter Bellew naar easyJet

Peter Bellew naar easyJet

19/07/2019

Peter Bellew verruilt zijn positie van Chief Operating Officer bij Ryanair voor dezelfde functie bij easyJet. Dit heeft de Britse prijsvechter bekendgemaakt, samen met ‘robuuste’ resultaten over het derde kwartaal….

Transavia in zee met Bit

Transavia in zee met Bit

19/07/2019

Transavia is samenwerking aangegaan met Bit, een onderzoeksorganisatie in Amsterdam, gericht op technische innovaties die de luchtvaart zouden kunnen verduurzamen. De dochtermaatschappij van KLM zegt in een verklaring dat Bit,…