Home / Luchtvaart / Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings hebben afgelopen weekeinde motoronderdelen verloren, boven Nederland en de Verenigde Staten, bij incidenten die verder niets met elkaar te maken hadden. In beide gevallen zijn de autoriteiten een onderzoek begonnen.

Van een Boeing 747-400F, een viermotorig vrachttoestel van de in Bermuda gevestigde maatschappij Longtail Aviation, vielen zaterdag brokstukken naar beneden, vlak na het opstijgen van Maastricht Aachen Airport (MAA). De – vermoedelijke – delen van de motoren kwamen neer in een woonwijk van de plaats Meerssen, waar enkele mensen lichte verwondingen opliepen en schade ontstond aan woningen en auto’s. De bemanning van de dertig jaar oude Boeing merkte het incident meteen op en maakte een voorzorgslanding op Liege Airport, vijftig kilometer ten zuiden van MAA, in België. Het toestel is daar aan de grond gebleven voor inspectie.

Denver
Op dezelfde dag moest een Boeing 777-200 van United Airlines, met 241 inzittenden, terugkeren naar de luchthaven van Denver, Colorado, nadat een van de twee motoren bij het opstijgen in brand was gevlogen. Delen van de motor kwamen op een woonwijk terecht, met alleen materiële schade als gevolg. Het vliegtuig landde veilig.

De twee incidenten hebben niets met elkaar te maken, maar in beide gevallen is er wel een vervolg. In Nederland is de Onderzoeksraad voor Veiligheid begonnen met de gebruikelijke procedure om achter de toedracht te komen. Het onderzoek heeft alleen betrekking op dit ene vrachtvliegtuig.

Pratt & Whitney
Rond de Boeing 777-200 van United Airlines zijn de consequenties groter. De fabrikant vermoedt dat de oorzaak ligt bij het motortype van Pratt & Whitney. Airlines met 777’s in de vloot (ook van de 300-serie) die deze motoren hebben, is aanbevolen de vliegtuigen voorlopig aan de grond te houden. Het betreft wereldwijd 69 toestellen in actieve dienst en nog eens 59 die als gevolg van de coronacrisis in hangars staan. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onderzoekt de zaak.

Van de ruim 1.600 Triples die Boeing sinds 1995 heeft afgeleverd, heeft het grootste deel GE-motoren. Rond de 200 zijn uitgerust met Rolls-Royce-motoren, gevolgd door Pratt & Whitney met 128. KLM heeft 29 Boeing 777’s in dienst (series 200ER en 300ER), waar GE-motoren onder hangen.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….