Home / Luchtvaart / Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings hebben afgelopen weekeinde motoronderdelen verloren, boven Nederland en de Verenigde Staten, bij incidenten die verder niets met elkaar te maken hadden. In beide gevallen zijn de autoriteiten een onderzoek begonnen.

Van een Boeing 747-400F, een viermotorig vrachttoestel van de in Bermuda gevestigde maatschappij Longtail Aviation, vielen zaterdag brokstukken naar beneden, vlak na het opstijgen van Maastricht Aachen Airport (MAA). De – vermoedelijke – delen van de motoren kwamen neer in een woonwijk van de plaats Meerssen, waar enkele mensen lichte verwondingen opliepen en schade ontstond aan woningen en auto’s. De bemanning van de dertig jaar oude Boeing merkte het incident meteen op en maakte een voorzorgslanding op Liege Airport, vijftig kilometer ten zuiden van MAA, in België. Het toestel is daar aan de grond gebleven voor inspectie.

Denver
Op dezelfde dag moest een Boeing 777-200 van United Airlines, met 241 inzittenden, terugkeren naar de luchthaven van Denver, Colorado, nadat een van de twee motoren bij het opstijgen in brand was gevlogen. Delen van de motor kwamen op een woonwijk terecht, met alleen materiële schade als gevolg. Het vliegtuig landde veilig.

De twee incidenten hebben niets met elkaar te maken, maar in beide gevallen is er wel een vervolg. In Nederland is de Onderzoeksraad voor Veiligheid begonnen met de gebruikelijke procedure om achter de toedracht te komen. Het onderzoek heeft alleen betrekking op dit ene vrachtvliegtuig.

Pratt & Whitney
Rond de Boeing 777-200 van United Airlines zijn de consequenties groter. De fabrikant vermoedt dat de oorzaak ligt bij het motortype van Pratt & Whitney. Airlines met 777’s in de vloot (ook van de 300-serie) die deze motoren hebben, is aanbevolen de vliegtuigen voorlopig aan de grond te houden. Het betreft wereldwijd 69 toestellen in actieve dienst en nog eens 59 die als gevolg van de coronacrisis in hangars staan. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onderzoekt de zaak.

Van de ruim 1.600 Triples die Boeing sinds 1995 heeft afgeleverd, heeft het grootste deel GE-motoren. Rond de 200 zijn uitgerust met Rolls-Royce-motoren, gevolgd door Pratt & Whitney met 128. KLM heeft 29 Boeing 777’s in dienst (series 200ER en 300ER), waar GE-motoren onder hangen.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…

Weer verlies Air France-KLM

Weer verlies Air France-KLM

06/05/2021

Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geleden van 1,481 miljard euro. De omzet kelderde met 56,9 procent ten opzichte van Q1 in 2020. Het aantal passagiers daalde…

Nieuw bestuur NATM

Nieuw bestuur NATM

05/05/2021

Tijdens de algemene ledenvergadering van de Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) eind april, is een nieuw bestuur gekozen. Inge Kuijpers (MSD) werd gekozen tot voorzitter (foto links). Met ingang…