Home / Luchtvaart / Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings brokkelen af

Twee Boeings hebben afgelopen weekeinde motoronderdelen verloren, boven Nederland en de Verenigde Staten, bij incidenten die verder niets met elkaar te maken hadden. In beide gevallen zijn de autoriteiten een onderzoek begonnen.

Van een Boeing 747-400F, een viermotorig vrachttoestel van de in Bermuda gevestigde maatschappij Longtail Aviation, vielen zaterdag brokstukken naar beneden, vlak na het opstijgen van Maastricht Aachen Airport (MAA). De – vermoedelijke – delen van de motoren kwamen neer in een woonwijk van de plaats Meerssen, waar enkele mensen lichte verwondingen opliepen en schade ontstond aan woningen en auto’s. De bemanning van de dertig jaar oude Boeing merkte het incident meteen op en maakte een voorzorgslanding op Liege Airport, vijftig kilometer ten zuiden van MAA, in België. Het toestel is daar aan de grond gebleven voor inspectie.

Denver
Op dezelfde dag moest een Boeing 777-200 van United Airlines, met 241 inzittenden, terugkeren naar de luchthaven van Denver, Colorado, nadat een van de twee motoren bij het opstijgen in brand was gevlogen. Delen van de motor kwamen op een woonwijk terecht, met alleen materiële schade als gevolg. Het vliegtuig landde veilig.

De twee incidenten hebben niets met elkaar te maken, maar in beide gevallen is er wel een vervolg. In Nederland is de Onderzoeksraad voor Veiligheid begonnen met de gebruikelijke procedure om achter de toedracht te komen. Het onderzoek heeft alleen betrekking op dit ene vrachtvliegtuig.

Pratt & Whitney
Rond de Boeing 777-200 van United Airlines zijn de consequenties groter. De fabrikant vermoedt dat de oorzaak ligt bij het motortype van Pratt & Whitney. Airlines met 777’s in de vloot (ook van de 300-serie) die deze motoren hebben, is aanbevolen de vliegtuigen voorlopig aan de grond te houden. Het betreft wereldwijd 69 toestellen in actieve dienst en nog eens 59 die als gevolg van de coronacrisis in hangars staan. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onderzoekt de zaak.

Van de ruim 1.600 Triples die Boeing sinds 1995 heeft afgeleverd, heeft het grootste deel GE-motoren. Rond de 200 zijn uitgerust met Rolls-Royce-motoren, gevolgd door Pratt & Whitney met 128. KLM heeft 29 Boeing 777’s in dienst (series 200ER en 300ER), waar GE-motoren onder hangen.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…