Home / Luchtvaart / Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

De Amerikaanse president Trump dreigt de Europese Unie met miljarden aan importheffingen, als straf voor subsidies aan vliegtuigbouwer Airbus. De EU zint op tegenstappen.

De EU en de VS beschuldigen elkaar sinds begin deze eeuw van het geven van onterechte staatssteun aan Airbus respectievelijk Boeing. Vanaf 2004 buigt de Wereldhandelsorganisatie WTO zich over de zaak, zonder dat er een oplossing is gekomen. De WTO heeft tal van uitspraken gedaan, die soms in het voordeel van de Amerikanen en soms ten gunste van de Europeanen uitvielen.

Robert Lighthizer, de hoogste handelsvertegenwoordiger van de VS, zei gisteren er genoeg van te hebben. ‘Deze zaak is al meer dan veertien jaar aan de gang. Het is tijd dat er iets gebeurt.’ Maar Lighthizer, aangesteld door Trump, gaat daarbij uit van een Amerikaans gelijk en dat is door de WTO nooit aangetoond.

In feite zegt de wereldhandelsorganisatie dat beide partijen ‘schuld’ hebben. Europese landen, met name Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje, hebben Airbus gesubsidieerd, onder meer bij de ontwikkeling en bouw van de A380. In de VS heeft Boeing jarenlang grote belastingvoordelen genoten in de staat Washington en dat merkt de WTO ook aan als subsidie.

Heffingen
Vorige maand zei de WTO nog dat de federale overheid in de VS heeft nagelaten de belastingvoordelen voor Boeing in de staat Washington op tijd te stoppen. En in 2018 zei de WTO dat de EU ‘bepaalde’ subsidieregels voor Airbus had geschonden. Maar de VS noch de EU hebben van de WTO volledige gelijk gekregen in hun claims over en weer.

De VS willen niettemin de EU ‘straffen’ voor de steun aan Airbus heffingen opleggen op een hele reeks van producten, niet alleen afkomstig uit de luchtvaartindustrie. De EU hebben meteen gedreigd met tegenmaatregelen.

Waarschijnlijk komen beide partijen toch weer terug bij de WTO en begint het hele spel weer van voren af aan. Lighthizer stak gisteren nog wel de hand uit naar Brussel: ‘Ons doel is een deal te sluiten met de EU om een einde te maken aan alle subsidies voor grote vliegtuigen die inconsistent zijn met de WTO-bepalingen.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…