Home / Luchtvaart / Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

De Amerikaanse president Trump dreigt de Europese Unie met miljarden aan importheffingen, als straf voor subsidies aan vliegtuigbouwer Airbus. De EU zint op tegenstappen.

De EU en de VS beschuldigen elkaar sinds begin deze eeuw van het geven van onterechte staatssteun aan Airbus respectievelijk Boeing. Vanaf 2004 buigt de Wereldhandelsorganisatie WTO zich over de zaak, zonder dat er een oplossing is gekomen. De WTO heeft tal van uitspraken gedaan, die soms in het voordeel van de Amerikanen en soms ten gunste van de Europeanen uitvielen.

Robert Lighthizer, de hoogste handelsvertegenwoordiger van de VS, zei gisteren er genoeg van te hebben. ‘Deze zaak is al meer dan veertien jaar aan de gang. Het is tijd dat er iets gebeurt.’ Maar Lighthizer, aangesteld door Trump, gaat daarbij uit van een Amerikaans gelijk en dat is door de WTO nooit aangetoond.

In feite zegt de wereldhandelsorganisatie dat beide partijen ‘schuld’ hebben. Europese landen, met name Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje, hebben Airbus gesubsidieerd, onder meer bij de ontwikkeling en bouw van de A380. In de VS heeft Boeing jarenlang grote belastingvoordelen genoten in de staat Washington en dat merkt de WTO ook aan als subsidie.

Heffingen
Vorige maand zei de WTO nog dat de federale overheid in de VS heeft nagelaten de belastingvoordelen voor Boeing in de staat Washington op tijd te stoppen. En in 2018 zei de WTO dat de EU ‘bepaalde’ subsidieregels voor Airbus had geschonden. Maar de VS noch de EU hebben van de WTO volledige gelijk gekregen in hun claims over en weer.

De VS willen niettemin de EU ‘straffen’ voor de steun aan Airbus heffingen opleggen op een hele reeks van producten, niet alleen afkomstig uit de luchtvaartindustrie. De EU hebben meteen gedreigd met tegenmaatregelen.

Waarschijnlijk komen beide partijen toch weer terug bij de WTO en begint het hele spel weer van voren af aan. Lighthizer stak gisteren nog wel de hand uit naar Brussel: ‘Ons doel is een deal te sluiten met de EU om een einde te maken aan alle subsidies voor grote vliegtuigen die inconsistent zijn met de WTO-bepalingen.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

24/06/2019

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en…

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

21/06/2019

KLM vliegt vanaf vandaag voorlopig niet over het zuiden van Iran. Aanleiding is het neerschieten door Iran van een Amerikaanse drone. Ook andere airlines, waaronder Qantas, mijden de regio Iran…

Belang Delta in Korean Air

Belang Delta in Korean Air

20/06/2019

Delta Air Lines heeft een belang van 4,3 procent genomen in de Hanjin Group, het moederbedrijf van Korean Air. Delta wil de deelname binnenkort opvoeren naar tien procent, maar wacht…

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

20/06/2019

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten…