Home / Luchtvaart / Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

Trump wil sancties tegen EU om subsidies aan Airbus

De Amerikaanse president Trump dreigt de Europese Unie met miljarden aan importheffingen, als straf voor subsidies aan vliegtuigbouwer Airbus. De EU zint op tegenstappen.

De EU en de VS beschuldigen elkaar sinds begin deze eeuw van het geven van onterechte staatssteun aan Airbus respectievelijk Boeing. Vanaf 2004 buigt de Wereldhandelsorganisatie WTO zich over de zaak, zonder dat er een oplossing is gekomen. De WTO heeft tal van uitspraken gedaan, die soms in het voordeel van de Amerikanen en soms ten gunste van de Europeanen uitvielen.

Robert Lighthizer, de hoogste handelsvertegenwoordiger van de VS, zei gisteren er genoeg van te hebben. ‘Deze zaak is al meer dan veertien jaar aan de gang. Het is tijd dat er iets gebeurt.’ Maar Lighthizer, aangesteld door Trump, gaat daarbij uit van een Amerikaans gelijk en dat is door de WTO nooit aangetoond.

In feite zegt de wereldhandelsorganisatie dat beide partijen ‘schuld’ hebben. Europese landen, met name Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje, hebben Airbus gesubsidieerd, onder meer bij de ontwikkeling en bouw van de A380. In de VS heeft Boeing jarenlang grote belastingvoordelen genoten in de staat Washington en dat merkt de WTO ook aan als subsidie.

Heffingen
Vorige maand zei de WTO nog dat de federale overheid in de VS heeft nagelaten de belastingvoordelen voor Boeing in de staat Washington op tijd te stoppen. En in 2018 zei de WTO dat de EU ‘bepaalde’ subsidieregels voor Airbus had geschonden. Maar de VS noch de EU hebben van de WTO volledige gelijk gekregen in hun claims over en weer.

De VS willen niettemin de EU ‘straffen’ voor de steun aan Airbus heffingen opleggen op een hele reeks van producten, niet alleen afkomstig uit de luchtvaartindustrie. De EU hebben meteen gedreigd met tegenmaatregelen.

Waarschijnlijk komen beide partijen toch weer terug bij de WTO en begint het hele spel weer van voren af aan. Lighthizer stak gisteren nog wel de hand uit naar Brussel: ‘Ons doel is een deal te sluiten met de EU om een einde te maken aan alle subsidies voor grote vliegtuigen die inconsistent zijn met de WTO-bepalingen.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Alleen short haul Norwegian

Alleen short haul Norwegian

16/01/2021

Norwegian vliegt voortaan alleen nog short haul binnen Europa. De ruim duizend werknemers in de UK die voor de long haul werkten, krijgen ontslag. Of de Noorse low-cost-carrier op deze…

Extra test uit UK nu verplicht

Extra test uit UK nu verplicht

15/01/2021

Vanaf heden dient iedereen, ook airline crew, die per vliegtuig in Nederland arriveert vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland naast een PCR vlak voor vertrek tevens een antigeentest te hebben…

Herziening luchtruim op koers

Herziening luchtruim op koers

14/01/2021

De regering heeft de verkenningsfase voor herziening van het Nederlandse luchtruim afgerond en zal deze vanaf 2023 stapsgewijs doorvoeren. Dit schrijven de bewindslieden Van Nieuwenhuizen en Visser in een brief…

KLM even niet naar Z-Afrika

KLM even niet naar Z-Afrika

14/01/2021

KLM vliegt de komende twee dagen niet op Zuid-Afrika in verband met de aanwezigheid van een nieuwe, zeer besmettelijke variant van corona aldaar. De maatregel is bedoeld om het eigen…