Home / Luchtvaart / Transavia tackelt vliegstress

Transavia tackelt vliegstress

Transavia tackelt vliegstress

Transavia heeft met een proef vastgesteld dat ruim een kwart (27 procent) van de volwassenen met een vorm van vliegangst kampt. Passagiers ervaren vaak al stress tijdens het inchecken op de luchthaven en wanneer er om aandacht wordt gevraagd in het vliegtuig.

Het bedrijf Braingineers deed, in opdracht van Transavia, onderzoek tijdens een ochtendvlucht van Malaga naar Amsterdam. Twintig passagiers kregen een zogeheten health patch mee. Een soort pleister met sensoren die onder meer hartslag, ademhaling en huidtemperatuur meten. Wat meteen opviel is het hogere stressniveau op de luchthaven. Pas wanneer het boarding-proces begint, zakt dit weer af.

Aan boord van het toestel zorgen vooral de momenten waarop passagiers om hun aandacht wordt gevraagd voor enige stress. Het bordje ‘riemen vast’ zorgt nóg een keer voor een duidelijke verhoging van het stressniveau. Iets dat ook geldt voor het moment waarop het vliegtuig is geland en passagiers wachten tot ze het toestel mogen verlaten. Dan is het met name de hartslag die flink stijgt.

Het zoeken naar de juiste gate, het op tijd komen en zorgen over de bagage maken dat vliegen al voor vertrek veel stress oplevert bij reizigers. In een vervolgonderzoek dat studenten Masters Communications Science aan de VU hebben verricht, blijkt dat stress aan boord kan worden verminderd als passagiers aan het begin van hun vlucht zo goed mogelijk worden voorgelicht. Niet alleen met een instructievideo, maar ook met behulp van een handleiding.

Naar aanleiding van het onderzoek besteedt Transavia op haar website nu meer aandacht aan stress en vliegangst om voorafgaand aan de vlucht de spanning te verminderen. Het filmpje en de flyer op de website, blijkt uit onderzoek, verminderen daadwerkelijk de spanning. “De combinatie van deze twee zorgt ervoor dat mensen die last hebben van vliegangst meer ontspannen in hun stoel zitten”, aldus Brit Haarmans, Innovation Lead bij Transavia.  “Op onze website legt een piloot uit waar de zenuwen vandaan komen en wat je kunt doen om dit gevoel te verminderen.”

De flyer van de luchtvaartmaatschappij biedt reizigers tips om beter om te gaan met zenuwen en geeft ontspanningsoefeningen. Verder wordt uitleg gegeven over turbulentie en geluiden tijdens de vlucht en vertellen de passagier over inspectie en onderhoud van vliegtuigen.

Uit onderzoek van Braingineers onder 50.000 frequentflyers van Transavia blijkt dat 27,7 procent een hoge mate van vliegangst ervaart. De meest voorkomende angsten van luchtreizigers zijn; neerstorten (51,8 procent), hoogtevrees (23,2 procent), claustrofobie (17,9 procent) en instabiliteit (11,1 procent).

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….