Home / Luchtvaart / Transavia: betalen rolkoffer wordt een optie, geen plicht

Transavia: betalen rolkoffer wordt een optie, geen plicht

Transavia: betalen rolkoffer wordt een optie, geen plicht

Transavia komt binnenkort met een ‘betaaloptie’ voor grote handbagage. Het is geen verplichting. Nieuw is dat de rolkoffer of rugzak waarvoor is betaald gegarandeerd mee mag in de cabine en niet wegens plaatsgebrek in het ruim wordt geplaatst.

Woordvoerster Claudia Metz van Transavia zegt desgevraagd tegen Zakenreis dat het besluit nog niet helemaal vaststaat, maar voegt eraan toe dat de kans ‘groot’ is dat het wel gebeurt, met ingang van de zomerdienstregeling op 30 maart.

Het gebeurt ‘regelmatig’ dat niet alle handbagage in de cabine past, zegt Transavia en ook dat passagiers meer handbagage meenemen dan toegestaan. Daarom past de airline het beleid aan. Om te beginnen mogen passagiers vanaf eind maart twee stuks handbagage meenemen: een rolkoffer of een grote tas en een kleine tas, bijvoorbeeld voor een laptop.

Nu is slechts één stuk handbagage toegestaan. “Met de toevoeging van een accessoire wordt het hopelijk makkelijker als je rolkoffer of rugzak mee moet in het ruim. Daarmee houden onze passagiers namelijk hun waardevolle spullen bij zich aan boord in hun accessoire,” zegt Marije Teerling, verantwoordelijk voor de klantrelaties bij Transavia, in een verklaring.

Betaaloptie
En er komt dus een betaaloptie voor handbagage – voor ruimbagage moet altijd worden betaald. Transavia heeft onderzoek gedaan onder haar klanten. “Hieruit bleek dat een klein deel van de passagiers graag zekerheid wil over hun handbagage en ook een bedrag wil betalen voor het gegarandeerd meenemen van de rolkoffer of rugzak aan boord,” zegt de airline.

“Voor Transavia was dat aanleiding om het beleid voor handbagage aan te passen en in de bagagevakken ruimte te reserveren voor betaalde handbagage.” Claudia Metz benadrukt dat de gratis optie voor handbagage blijft bestaan.

Hier blijft ook capaciteit voor beschikbaar in de bagagebakken, zegt ze. Maar de grote handbagage waar niet voor is betaald, wordt, als de bins vol zijn, verplaatst naar het bagageruim. Hier zijn, net als nu, geen kosten aan verbonden.

Priority boarding
De kosten voor de betaalde handbagage variëren tussen de vijf en vijftien euro voor een enkele reis. Reizigers die hebben gekozen voor deze optie krijgen ook als eerste toegang tot het vliegtuig (priority boarding).

“Maar dit hoeft niet. Ook als mensen met bagage waarvoor is betaald later aan boord gaan, zal er plek voor hun koffer of tas zijn gereserveerd,” zegt woordvoerster Metz.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…