Home / Luchtvaart / Transatlantische jv van kracht, mogelijk stijging ticketprijs

Transatlantische jv van kracht, mogelijk stijging ticketprijs

Transatlantische jv van kracht, mogelijk stijging ticketprijs

De joint venture van Delta, Air France, KLM en Virgin Atlantic is maandag van kracht geworden. Volgens de airlines hebben klanten nu meer keuze, maar consumentenorganisaties in de VS vrezen hogere ticketprijzen.

De twee al langer bestaande afzonderlijke overeenkomsten: de jv tussen Delta Air Lines en Virgin Atlantic en die van Delta, Air France en KLM, zijn nu met elkaar verbonden tot één groot partnerschap. Over de samenvoeging is ruim twee jaar gesproken en onderhandeld. Het wachten was vooral op goedkeuring (anti-trust immunity) van de autoriteiten in de Europese Unie en de Verenigde Staten. In de loop van 2019 keurden zowel de EU als de VS de vergrote jv goed.

Hoogtepunten
KLM stipt op de site de ‘hoogtepunten’ van de nieuwe  jv aan: 341 dagelijkse transatlantische vluchten, doorverbindingen naar 238 steden in Noord-Amerika, 98 Europese steden en 16 steden in het Verenigd Koninkrijk. De inkomsten van de jv worden door KLM geschat op dertien miljard dollar per jaar. Het verbond van de vier is goed voor bijna een kwart (23 procent) van alle transatlantische verbindingen.

Ook de twee grote concurrenten van het kwartet: de Lufthansa Group en de International Airlines Group hebben joint ventures voor vervoer over de Atlantische Oceaan met respectievelijk United Airlines en American Airlines als partners. Met zijn allen dekken de drie joint ventures, via vertakkingen naar nog meer partners binnen hun drie allianties (SkyTeam, Star Alliance en oneworld) naar schatting negentig procent van de markt tussen Europa en Amerika af.

Kartels
En daar zit volgens Amerikaanse consumentenorganisaties zoals Travelers United en American Antitrust Institute precies het probleem: de joint ventures zouden fungeren als kartels die de prijzen opdrijven. Tevergeefs bepleitten ze de afgelopen jaren in Washington het ontbinden van de jv’s.

De Amerikaanse hybride carrier jetBlue wil zich volgend jaar op de transatlantische markt begeven en claimt lagere tarieven te kunnen aanbieden dan de drie jv’s. JetBlue heeft sinds 1 februari 2020 al een verbinding naar de Europese Unie, zij het dat het geen transatlantische vlucht is. Het betreft de route tussen New York en Guadeloupe. Dit eiland in de Caraïbische Zee behoort tot de vijf Franse overzeese gebieden, met dezelfde rechten en structuur als de dertien regio’s in Frankrijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…