Home / Luchtvaart / Transatlantische jv van kracht, mogelijk stijging ticketprijs

Transatlantische jv van kracht, mogelijk stijging ticketprijs

Transatlantische jv van kracht, mogelijk stijging ticketprijs

De joint venture van Delta, Air France, KLM en Virgin Atlantic is maandag van kracht geworden. Volgens de airlines hebben klanten nu meer keuze, maar consumentenorganisaties in de VS vrezen hogere ticketprijzen.

De twee al langer bestaande afzonderlijke overeenkomsten: de jv tussen Delta Air Lines en Virgin Atlantic en die van Delta, Air France en KLM, zijn nu met elkaar verbonden tot één groot partnerschap. Over de samenvoeging is ruim twee jaar gesproken en onderhandeld. Het wachten was vooral op goedkeuring (anti-trust immunity) van de autoriteiten in de Europese Unie en de Verenigde Staten. In de loop van 2019 keurden zowel de EU als de VS de vergrote jv goed.

Hoogtepunten
KLM stipt op de site de ‘hoogtepunten’ van de nieuwe  jv aan: 341 dagelijkse transatlantische vluchten, doorverbindingen naar 238 steden in Noord-Amerika, 98 Europese steden en 16 steden in het Verenigd Koninkrijk. De inkomsten van de jv worden door KLM geschat op dertien miljard dollar per jaar. Het verbond van de vier is goed voor bijna een kwart (23 procent) van alle transatlantische verbindingen.

Ook de twee grote concurrenten van het kwartet: de Lufthansa Group en de International Airlines Group hebben joint ventures voor vervoer over de Atlantische Oceaan met respectievelijk United Airlines en American Airlines als partners. Met zijn allen dekken de drie joint ventures, via vertakkingen naar nog meer partners binnen hun drie allianties (SkyTeam, Star Alliance en oneworld) naar schatting negentig procent van de markt tussen Europa en Amerika af.

Kartels
En daar zit volgens Amerikaanse consumentenorganisaties zoals Travelers United en American Antitrust Institute precies het probleem: de joint ventures zouden fungeren als kartels die de prijzen opdrijven. Tevergeefs bepleitten ze de afgelopen jaren in Washington het ontbinden van de jv’s.

De Amerikaanse hybride carrier jetBlue wil zich volgend jaar op de transatlantische markt begeven en claimt lagere tarieven te kunnen aanbieden dan de drie jv’s. JetBlue heeft sinds 1 februari 2020 al een verbinding naar de Europese Unie, zij het dat het geen transatlantische vlucht is. Het betreft de route tussen New York en Guadeloupe. Dit eiland in de Caraïbische Zee behoort tot de vijf Franse overzeese gebieden, met dezelfde rechten en structuur als de dertien regio’s in Frankrijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groene obligaties Schiphol

Groene obligaties Schiphol

03/04/2020

De Royal Schiphol Group heeft deze week ‘groene’ obligaties uitgegeven ter waarde van 750 miljoen euro. De uitgifte versterkt de eigen liquiditeitspositie ‘in deze buitengewone omstandigheden,’ zegt het bedrijf, onder…