Home / Luchtvaart / Tot 2033 zijn er 31.400 nieuwe vliegtuigen nodig, zegt Airbus

Tot 2033 zijn er 31.400 nieuwe vliegtuigen nodig, zegt Airbus

Tot 2033 zijn er 31.400 nieuwe vliegtuigen nodig, zegt Airbus

De komende twintig jaar (2014-2033) groeit het wereldwijde vliegverkeer jaarlijks met 4,7 procent. Dit meldt Airbus in de jaarlijkse Global Market Forecast.

Hierdoor zal er vraag zijn naar 31.400 nieuwe passagiers- en vrachtvliegtuigen ter waarde van 4,6 biljoen dollar. De vloot zal groeien van 18.500 toestellen vandaag de dag naar 37.500 in 2033. Ongeveer 12.400 oudere en brandstofinefficiënte vliegtuigen zullen worden afgedankt.

De behoefte aan vliegtuigen verschilt per regio. In Azië zal de middenklasse verviervoudigen in 2033. Mondiaal bezien zullen Aziaten dan 63 procent van de wereldbevolking uitmaken. Als gevolg van toenemende verstedelijking en concentratie van welvaart zal het aantal megasteden verdubbelen tot 91. Hier zal 35 procent van het mondiale BNP worden verdiend. Meer dan 95 procent van het long-haul vliegverkeer zal verbonden zijn met deze super-conglomeraties.

Gekeken naar vliegtuigtypen, denkt Airbus dat er bijna 9.300 ‘widebody’ (met twee gangpaden – red.) vliegtuigen nodig zullen zijn, ter waarde van 2,5 biljoen dollar. Airbus maakt hierbij onderscheid in ‘kleine’ widebody’s met 250 tot 400 stoelen (verwachte vraag: 7.800 stuks) en superjumbo’s, zoals de A380 (vraag: 1.500 stuks). De helft gaat naar Azië en de rest naar het Midden-Oosten (16 procent), Europa (15 procent) en Noord-Amerika (9 procent).

Voor de vliegtuigen met een gangpad denkt Airbus dat er de komende twee decennia een markt is van 22.000 nieuwe toestellen, ter waarde van 2,1 biljoen dollar.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….