Home / Luchtvaart / Tot 2033 zijn er 31.400 nieuwe vliegtuigen nodig, zegt Airbus

Tot 2033 zijn er 31.400 nieuwe vliegtuigen nodig, zegt Airbus

Tot 2033 zijn er 31.400 nieuwe vliegtuigen nodig, zegt Airbus

De komende twintig jaar (2014-2033) groeit het wereldwijde vliegverkeer jaarlijks met 4,7 procent. Dit meldt Airbus in de jaarlijkse Global Market Forecast.

Hierdoor zal er vraag zijn naar 31.400 nieuwe passagiers- en vrachtvliegtuigen ter waarde van 4,6 biljoen dollar. De vloot zal groeien van 18.500 toestellen vandaag de dag naar 37.500 in 2033. Ongeveer 12.400 oudere en brandstofinefficiënte vliegtuigen zullen worden afgedankt.

De behoefte aan vliegtuigen verschilt per regio. In Azië zal de middenklasse verviervoudigen in 2033. Mondiaal bezien zullen Aziaten dan 63 procent van de wereldbevolking uitmaken. Als gevolg van toenemende verstedelijking en concentratie van welvaart zal het aantal megasteden verdubbelen tot 91. Hier zal 35 procent van het mondiale BNP worden verdiend. Meer dan 95 procent van het long-haul vliegverkeer zal verbonden zijn met deze super-conglomeraties.

Gekeken naar vliegtuigtypen, denkt Airbus dat er bijna 9.300 ‘widebody’ (met twee gangpaden – red.) vliegtuigen nodig zullen zijn, ter waarde van 2,5 biljoen dollar. Airbus maakt hierbij onderscheid in ‘kleine’ widebody’s met 250 tot 400 stoelen (verwachte vraag: 7.800 stuks) en superjumbo’s, zoals de A380 (vraag: 1.500 stuks). De helft gaat naar Azië en de rest naar het Midden-Oosten (16 procent), Europa (15 procent) en Noord-Amerika (9 procent).

Voor de vliegtuigen met een gangpad denkt Airbus dat er de komende twee decennia een markt is van 22.000 nieuwe toestellen, ter waarde van 2,1 biljoen dollar.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…