Home / Luchtvaart / CEO Kenya Airways stapt op

CEO Kenya Airways stapt op

CEO Kenya Airways stapt op

Sebastian Mikosz, de CEO van KLM-partner Kenya Airways, vertrekt eind van dit jaar, om ‘persoonlijke redenen’. Mikosz neemt dezer dagen nog wel deel aan de IATA-top in Seoul, maar hij wil verder desgevraagd weinig zeggen over zijn beweegredenen.

Keniaanse media melden dat Mikosz gefrustreerd is over aanhoudende bemoeienis van de regering en over de weerstand tegen zijn plan om de luchthaven van Nairobi onder te brengen in één bedrijf met de airline.

Verscheidene stakeholders in Kenia, onder wie politici en vakbondsleiders, keerden zich tegen de samenvoeging, een voorstel dat Mikosz eind vorig jaar lanceerde. De CEO redeneerde dat hij het verlies van Kenya Airways alleen zou kunnen verminderen als hij het hele proces op de luchthaven onder controle zou krijgen.

Spanningen
Naar verluidt was er de afgelopen tijd sprake van veel spanningen in de board rond dit onderwerp; een deel van de topmanagers had zich tegen de CEO gekeerd. Mikosz zou enkele hoge managers om deze reden op een zijspoor hebben gezet. De Daily Nation, een dagblad in Kenia, schrijft dat enkele topmanagers het werk van Mikosz daarna saboteerden.

De CEO zou om deze reden zijn contract, dat nog tot media 2020 doorliep, uit frustratie voortijdig hebben beëindigd. Hij blijft nog tot eind 2019 om een opvolger in te werken.

De Pool Sebastian Mikosz, in het verleden CEO van LOT Polish Airlines, kwam naar Kenya Airways in juni 2017. Onder had een herstructurering plaats van de zwaar verlieslijdende carrier, met hulp van de Keniase regering.

Air France-KLM
De staat voerde in 2017 het eigen belang op van 29,8 procent naar 48,9 procent en heeft ook de schuld van omgerekend twee miljard dollar overgenomen. Een consortium van elf banken kreeg 38,1 procent van de aandelen. Het belang van Air France-KLM is door de staatsinterventie gedaald naar 7,8 procent.

Kenya Airways doet het sindsdien wel beter, zij het niet met een grote marge. De omzet steeg in 2018 naar 1,13 miljard dollar. Het boekverlies daalde van 93 miljoen dollar naar 74 miljoen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…