
Vinay Dube, de CEO van Jet Airways, is opgestapt. Dit heeft de carrier vandaag bekendgemaakt. Ook drie andere topmanagers hebben Jet verlaten. De ondergang van de Indiase partner van Air France-KLM is nu vrijwel zeker.
Jet heeft een schuld van omgerekend 1,6 miljard dollar; sinds een maand wordt er niet meer gevlogen en een deel van het personeel heeft al lange tijd geen loon ontvangen.
De afgelopen weken waren er besprekingen met Indiase banken en andere airlines, waaronder Etihad, voor nieuwe investeringen in Jet, maar dit is op niets uitgelopen. Voor Dube was dit aanleiding om er de brui aan te geven.
Vinay Dube, een Amerikaan van Indiase komaf, trad in mei 2017 aan als CEO van Jet Airways, op een moment dat de airline er nog goed voor stond. Aan het eind van 2017 sloot Jet een joint venture met Air France en KLM over vluchten tussen Europa en India. Daarmee leek een nieuw, winstgevend pad te zijn geopend.
Maar de hevige concurrentieslag op de binnenlandse markt brak Jet op. Begin augustus 2018 maakten Indiase media voor het eerst melding van grote financiële moeilijkheden bij Jet. Dube ging daar toen furieus tegenin en noemde de berichtgeving ‘feitelijk onjuist’ en ‘kwaadaardig.’ Later die maand slikte hij zijn woorden in en erkende de problemen bij Jet.
In de maanden daarna verergerde de situatie rond Jet voortdurend. Steeds meer vliegtuigen bleven aan de grond; sinds 12 april is de hele vloot van Jet buiten bedrijf.
Pieter Bootsma, Executive Vice President Commercial Strategy bij Air France-KLM, zag vorige week nog een kleine kans op een doorstart voor Jet. Nu de top van Jet weg is lijkt die kans verkeken, hoewel het faillissement nog niet is uitgesproken.
De ondergang van Jet betekent ook het einde van de joint venture met Air France en KLM.

