Home / Luchtvaart / Top-10 innovaties van airlines in 2013

Top-10 innovaties van airlines in 2013

Top-10 innovaties van airlines in 2013

De website airlinetrends.com heeft een top-10 gemaakt van beste innovaties door airlines in 2013. Daarbij is gelet op verbeteringen in product en service als antwoord op culturele, technologische en economische veranderingen die van invloed zijn op de wensen en behoeften van klanten.

De top-10 laat volgens Airlinetrends.com zien hoe airlines creatieve oplossingen hebben gevonden, waarbij mobiele apparaten een belangrijke rol spelen.

  1. Airlines laten passagiers content downloaden op hun eigen mobiele apparaten voor de vlucht
    Steeds meer nemen hun eigen smartphone, tablet en/of laptop mee aan boord. Airlines spelen hierop in door inlight wifi en draadloze in-flight entertainment portals aan te bieden. Via speciale apps of het netwerk in de lounge kunnen passagiers bovendien van tevoren films, boeken, tijdschriften et cetera downloaden om tijdens de vlucht te bekijken en te lezen.
  2. AirBaltic laat passagiers hun maaltijd samenstellen
    AirBaltic heeft een nieuw online bestelsysteem gelanceerd waarmee passagiers zelf hun (betaalde) maaltijd aan boord kunnen samenstellen. Er zijn zeventig verschillende opties voor voor-, hoofd-, bij- en nagerechten. Klanten kunnen deze simpelweg op hun virtuele dienblad slepen. Ze rekenen meteen af en krijgen hun keuze aan boord geserveerd.
  3. British Airways test elektronisch bagagelabel
    British Airways houdt een proef met een elektronisch bagagelabel. Passagiers hoeven hierdoor niet bij elke reis een nieuw papieren label aan hun ruimbagage te bevestigen. In plaats daarvan update de reiziger het elektronische label door hun smartphone na het inchecken via de BA app erboven te houden. Het label krijgt dan automatisch een nieuwe barcode, waarin de vluchtgegevens zijn geladen.
  4. Norwegians nieuwe Dreamliner heeft ‘geotainment’ en in-seat bestelservice van eten en drinken
    Norwegian is long-haul gaan vliegen met Boeing 787’s. Deze Dreamliners hebben een op Android gebaseerd in-flight entertainment systeem van Panasonic. Hiermee kunnen passagiers onder andere via het touchscreen snacks en drankjes bestellen en betalen, die vervolgens door de stewardess naar hun stoel worden gebracht. De geotainment-functie laat de gevlogen route in 3D zien. De passagier kan zelf het gezichtspunt veranderen of besluiten om de rest van de wereld te verkennen. Daarbij krijgt hij of zij informatie via filmpjes, audio, satellietfoto’s, et cetera.
  5. Delta voorziet cabinepersoneel van Nokia Lumia ‘retail’ smartphones
    Delta heeft 19.000 stewardessen voorzien van de Nokia Lumia 820 smartphone waarmee zij direct toegang hebben tot actuele vluchtinformatie en passagiersdetails. Maar de telefoons zijn vooral bedoeld voor de verkoop van eten en drinken, upgrades, et cetera.
  6. Air Canada’s nieuwe low-cost carrier Rouge werkt samen met Disney bij het trainen van cabinepersoneel
    Air Canada heeft een nieuwe long-haul leisure carrier opgericht, Rouge. Disney is in de arm genomen voor de training van de cabinepersoneelsleden. De focus ligt daarbij op een ‘fun’ en familie-georiënteerde dienstverlening, aldus Air Canada.
  7. Airlines moedigen passagiers aan om feedback te geven via apps
    Sociale media geven reizigers een machtig platform voor het geven van hun mening over de luchtvaartmaatschappij waarmee zij vliegen. De airlines gaan niet alleen pro-actief met passagiers in gesprek via Twitter en Facebook, maar moedigen hen ook aan hun mening te geven via mobiele apps. KLM bijvoorbeeld heeft een feedbackapplicatie gelanceerd waarbij passagiers gevraagd wordt naar hun mening over het inchecken, de lounge, het instappen en de aankomst in samenwerking met dertien luchthavens uit het netwerk.
  8. Delta werkt samen met Westin Hotels voor ‘Heavenly’ artikelen aan boord
    Nu full-flat bedden de norm zijn in de business class, zoeken de luchtvaartmaatschappijen andere manieren om zich te onderscheiden in comfort. Delta werkt samen met Westin Hotels om een in-flight versie van Westins ‘Heavenly Bed’ te bieden. Het gaat daarbij om de ‘Heavenly’ kussens en dekbedden.
  9. Dallas Fort Worth Airports securitycontrole in samenwerking met Marriott
    DFW-x-Marriott_security-checkpoint_a680x465De luchthaven Dallas Fort Worth werkt gedurende drie maanden samen met Marriott Hotels om passagiers een prettigere securitycontrole te bieden. Speciale verlichting, kunst aan de muur en ontspannende muziek moeten de stress van het controlepunt wegnemen. Verder kunnen passagiers hun spullen na de controle weer inpakken in een ruimte met een Marriott-interieur.
  10. Qantas doet proef met ‘social listening’ in lounges
    Qantas test technologie waarbij conversaties op sociale media op bepaalde locaties, zoals lounges op de luchthaven, kunnen worden gevolgd, zelfs als de passagier de airline niet noemt in de tweet of post. Dit kan bij reizigers die hun geo-locatiefuntie aan hebben staan bij Twitter, Foursquare of Facebook. Volgens Qantas kan zij zo een schat aan informatie vergaren over haar klanten.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….