
Secretaris-generaal Tony Tyler van de International Air Transport Association (IATA) vindt dat overheden moeten investeren in de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen.
“Biofuel is duur, dus gebruiken luchtvaartmaatschappijen het niet,” zegt Tyler. “Daardoor worden er geen grote volumes geproduceerd en blijven de kosten hoog. We moeten uit die vicieuze cirkel zien te komen.”
De IATA-topman ziet niets in een van overheidswege opgelegde verplichting, dat airlines een bepaalde hoeveelheid van hun brandstofbehoefte moeten afdekken met alternatieve kerosine, zoals KLM-topman Camiel Eurlings bepleit. “Als we willen dat de productie omhooggaat, moeten regeringen het risico voor de producenten beperken. Er worden miljarden geïnvesteerd in alternatieve energie voor allerlei transportmiddelen. Maar treinen en auto’s kunnen ook op elektriciteit rijden. De luchtvaart kan dat niet, wij hebben brandstof nodig. Daarom verdient de ontwikkeling van biokerosine meer aandacht van regeringen.”

