Home / Luchtvaart / Toch bonus voor Ben Smith, Nederlandse staat stemt tegen

Toch bonus voor Ben Smith, Nederlandse staat stemt tegen

Toch bonus voor Ben Smith, Nederlandse staat stemt tegen

De CEO van Air France-KLM krijgt een bonus van 768.456 euro bovenop zijn basissalaris van negen ton én een langetermijnbonus van 2 miljoen euro. Op de aandeelhoudersvergadering – online gehouden – stemde dinsdag een ruime meerderheid voor het beloningspakket van Ben Smith. De Nederlandse staat, die 14 procent van de aandelen heeft, was tegen.

De uitgekeerde bonus voor Smith heeft betrekking op 2019 toen Air France-KLM redelijk presteerde. Een meerderheid (81 procent) van de aandeelhouders ging mee met de redenatie dat de CEO voor het vorige boekjaar niet mag worden afgerekend op de coronacrisis, die pas in februari/maart 2020 tot volle ontwikkeling kwam. Voor de komende jaren kan de CEO van de groep bovendien rekenen op twee miljoen euro aan lange-termijnbonus, met de toevoeging: ‘afhankelijk van de prestaties.’

De aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM wordt normaal gesproken rond deze tijd live in Parijs gehouden, maar door de coronacrisis was nu gekozen voor een online bijeenkomst. Aandeelhouders konden vragen stellen en stemmen, maar de interactie met het bestuur was beperkter dan in normale omstandigheden. De stemming over alle resoluties had al plaats gehad voorafgaande aan de vergadering.

Minder winst in 2019
De aandeelhouders kregen dinsdag nogmaals te horen – in februari waren de jaarcijfers al gepubliceerd – dat Air France-KLM in 2019 een nettowinst boekte van 290 miljoen euro. Dit was een daling van 130 miljoen ten opzichte van 2018. De operationele marge ging terug van 5,4 procent naar 4,2 procent. Het concern meende niettemin dat Smith op basis daarvan recht heeft op zijn bonus.

De Nederlandse staat dacht daar bij monde van minister Wopke Hoekstra van Financiën anders over. De bewindsman acht het irrelevant dat de bonus betrekking heeft op 2019. “Zoals we steeds hebben gezegd: ‘We zitten in een crisis en er is veel belastinggeld nodig om bedrijven en werknemers door deze crisis te loodsen.’ Dit is daarom niet de tijd voor bonussen voor bestuurders van bedrijven die we moeten steunen,” aldus Hoekstra in een verklaring.

In het tijdperk vóór corona zou de vergoeding voor Smith, ondanks het feit dat hij in zijn eerste volle jaar als CEO – de Canadees trad aan in augustus 2018 – minder presteerde dan zijn voorgangers, hoogstens tot enig gemor hebben geleid onder de aandeelhouders. Nu niet, door corona.

Continuering
De vraag naar vliegreizen is bij Air France-KLM in april en mei namelijk gekelderd tot slechts enige procenten van voorheen. De inkomsten voor het bedrijf zijn daardoor tot bijna nul gereduceerd, terwijl de kosten doorlopen.

De twee airlines worden sinds momenteel door de Franse respectievelijk Nederlandse regering overeind gehouden. Een groot deel van de loonsom van de airlines komt uit de staatskassen en voor continuering van de bedrijfsvoering komen er nog eens miljarden van de overheid beschikbaar, via giften en zachte leningen. Voor Air France is dit bedrag inmiddels bepaald op 7 miljard euro.

Het bedrag voor KLM, aan leningen, staat nog niet vast omdat de onderhandelingen met de Nederlandse regering nog gaande zijn. Het interval waar de twee partijen over spreken ligt tussen de 2 en 4 miljard euro.

Pure noodzaak
Smith stelde in april pogingen in het werk ook zijn kortetermijnbonus voor 2020 veilig te stellen door deze te koppelen aan het binnenhalen van financiële hulp van de regering. Maar zonder staatssteun uit Parijs en Den Haag zouden zowel Air France als KLM ten onder gaan, dus waren de miljarden aan belastinggeld voor het concern geen verdienste van Smith, maar pure noodzaak.

Air France-KLM leed in het eerste kwartaal, toen de corona-crisis net was begonnen, een verlies van 1,8 miljard euro. Het tweede kwartaal wordt nog veel slechter. In dit licht trok Smith vorige maand zijn bonus over 2020 in. Ook accepteerde hij, net als de rest van het personeel, een loonsverlaging van 25 procent, gedurende de periode dat Air France en KLM minder vliegen door de corona-crisis.

Relletje
Topman Pieter Elbers van KLM zei vorige maand tijdens de aandeelhoudersvergadering van KLM eveneens loon te zullen inleveren. Hij accepteert tot eind dit jaar 20 procent minder salaris en krijgt geen bonus. Bij Elbers ging er eveneens een relletje aan vooraf, want hij poogde voorafgaande aan zijn loonoffer zijn eigen lange-termijnbonus wel veilig te stellen op die vergadering. Maar ook Elbers kreeg van minister Hoekstra het deksel op de neus.

De voorzitter van de Raad van Commissarissen van KLM, Cees ‘t Hart erkende naderhand dat er een inschattingsfout was gemaakt en dat de bonus van Elbers nooit geagendeerd had moeten worden op de aandeelhoudersvergadering.

Het inleveren door Elbers valt overigens wel mee: hij had net in 2019 een forse salarisverhoging gekregen, van 65.000 euro naar 585.000 euro. Voor 2020 zal hij met de verlaging uitkomen op een brutosalaris van ruim vijf ton, waarvan een deel uit de Nederlandse schatkist komt.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…