Home / Luchtvaart / Tim Clark wil niets weten over einde aan de Airbus A380

Tim Clark wil niets weten over einde aan de Airbus A380

Tim Clark wil niets weten over einde aan de Airbus A380

Emirates houdt ‘het volste vertrouwen’ in de A380 en denkt dat de superjumbo tot in de jaren 2030 dienst zal blijven doen. Dit heeft topman Tim Clark gezegd op de APG World Connect conferentie in Monaco.

Voor Clark is en blijft de A380 het ideale toestel voor wat Emirates wil: grote aantallen mensen in één keer vervoeren tussen grote hubs. “De nieuwe generatie vliegtuigen, zoals de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 zijn prima producten, maar ze zijn veel kleiner dan de A380. Dit betekent dat je meer vluchten moet uitvoeren om hetzelfde aantal passagiers te vervoeren. Veel hubs, met name in Europa, kunnen dat niet aan.”

Grootste gebruiker
Emirates is al jaren verreweg de grootste gebruiker van de Airbus A380, met 105 toestellen in dienst en nog 57 in bestelling. De laatste order, voor twintig superjumbo’s plaatste de Golf-carrier in januari van dit jaar. Emirates nam een optie op nog eens zestien toestellen.

Maar de airline van Clark is de enige die een grenzeloze fiducie heeft in de A380. Singapore Airlines is met 24 toestellen op enorme afstand de tweede grootste gebruiker. Geen van de andere airlines die de A380 in dienst hebben, waaronder ook Air France (tien stuks), Lufthansa (veertien) en British Airways (twaalf) hebben vervolgorders geplaatst.

Fabrieken
In de A380-fabrieken van Airbus levert in feite alleen de bouw voor Emirates nog werk op. De vraag is wel of dat voor de vliegtuigbouwer op termijn voldoende zal zijn. Als er geen nieuwe orders binnenkomen zal de Frans-Duits-Spaanse fabrikant de productie binnen vijf of zes jaar moeten staken.

Emirates intussen zal nooit de volle 162 bestelde A380’s (of 178 als de zestien opties worden omgezet in orders) in bedrijf hebben. Vanaf 2020 zullen de oudste A380’s, die Emirates in 2008 ontving, de vloot verlaten, zegt Clark.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…