
Emirates houdt ‘het volste vertrouwen’ in de A380 en denkt dat de superjumbo tot in de jaren 2030 dienst zal blijven doen. Dit heeft topman Tim Clark gezegd op de APG World Connect conferentie in Monaco.
Voor Clark is en blijft de A380 het ideale toestel voor wat Emirates wil: grote aantallen mensen in één keer vervoeren tussen grote hubs. “De nieuwe generatie vliegtuigen, zoals de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 zijn prima producten, maar ze zijn veel kleiner dan de A380. Dit betekent dat je meer vluchten moet uitvoeren om hetzelfde aantal passagiers te vervoeren. Veel hubs, met name in Europa, kunnen dat niet aan.”
Grootste gebruiker
Emirates is al jaren verreweg de grootste gebruiker van de Airbus A380, met 105 toestellen in dienst en nog 57 in bestelling. De laatste order, voor twintig superjumbo’s plaatste de Golf-carrier in januari van dit jaar. Emirates nam een optie op nog eens zestien toestellen.
Maar de airline van Clark is de enige die een grenzeloze fiducie heeft in de A380. Singapore Airlines is met 24 toestellen op enorme afstand de tweede grootste gebruiker. Geen van de andere airlines die de A380 in dienst hebben, waaronder ook Air France (tien stuks), Lufthansa (veertien) en British Airways (twaalf) hebben vervolgorders geplaatst.
Fabrieken
In de A380-fabrieken van Airbus levert in feite alleen de bouw voor Emirates nog werk op. De vraag is wel of dat voor de vliegtuigbouwer op termijn voldoende zal zijn. Als er geen nieuwe orders binnenkomen zal de Frans-Duits-Spaanse fabrikant de productie binnen vijf of zes jaar moeten staken.
Emirates intussen zal nooit de volle 162 bestelde A380’s (of 178 als de zestien opties worden omgezet in orders) in bedrijf hebben. Vanaf 2020 zullen de oudste A380’s, die Emirates in 2008 ontving, de vloot verlaten, zegt Clark.

