Home / Luchtvaart / Tim Clark wil niets weten over einde aan de Airbus A380

Tim Clark wil niets weten over einde aan de Airbus A380

Tim Clark wil niets weten over einde aan de Airbus A380

Emirates houdt ‘het volste vertrouwen’ in de A380 en denkt dat de superjumbo tot in de jaren 2030 dienst zal blijven doen. Dit heeft topman Tim Clark gezegd op de APG World Connect conferentie in Monaco.

Voor Clark is en blijft de A380 het ideale toestel voor wat Emirates wil: grote aantallen mensen in één keer vervoeren tussen grote hubs. “De nieuwe generatie vliegtuigen, zoals de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 zijn prima producten, maar ze zijn veel kleiner dan de A380. Dit betekent dat je meer vluchten moet uitvoeren om hetzelfde aantal passagiers te vervoeren. Veel hubs, met name in Europa, kunnen dat niet aan.”

Grootste gebruiker
Emirates is al jaren verreweg de grootste gebruiker van de Airbus A380, met 105 toestellen in dienst en nog 57 in bestelling. De laatste order, voor twintig superjumbo’s plaatste de Golf-carrier in januari van dit jaar. Emirates nam een optie op nog eens zestien toestellen.

Maar de airline van Clark is de enige die een grenzeloze fiducie heeft in de A380. Singapore Airlines is met 24 toestellen op enorme afstand de tweede grootste gebruiker. Geen van de andere airlines die de A380 in dienst hebben, waaronder ook Air France (tien stuks), Lufthansa (veertien) en British Airways (twaalf) hebben vervolgorders geplaatst.

Fabrieken
In de A380-fabrieken van Airbus levert in feite alleen de bouw voor Emirates nog werk op. De vraag is wel of dat voor de vliegtuigbouwer op termijn voldoende zal zijn. Als er geen nieuwe orders binnenkomen zal de Frans-Duits-Spaanse fabrikant de productie binnen vijf of zes jaar moeten staken.

Emirates intussen zal nooit de volle 162 bestelde A380’s (of 178 als de zestien opties worden omgezet in orders) in bedrijf hebben. Vanaf 2020 zullen de oudste A380’s, die Emirates in 2008 ontving, de vloot verlaten, zegt Clark.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…