
Piloten bij TAP Portugal zijn vrijdag begonnen aan een staking van tien dagen, gericht tegen de uitvoering van een plan voor privatisering. Ander personeel is juist tegen de staking.
Pilotenvakbond SPAC (Sindicato dos Pilotos da Aviação Civil), die de staking heeft uitgeroepen, verwacht dat 500 piloten (90 procent van de leden bij TAP) zullen meedoen. Als dit klopt kunnen tot en met 10 mei maar één op de tien vluchten van TAP doorgang vinden. Vrijdagmorgen hadden er al veel annuleringen plaats; onduidelijk is hoeveel vliegtuigen er wel vertrokken. Sommige vluchten moeten bij wet doorgaan, zoals naar de Portugese eilanden (Madeira, Azoren), naar voormalige koloniën (Angola, Mozambique) en Brazilië. TAP schat dat de staking zeker 70 miljoen euro gaat kosten.
Er zijn al jaren plannen voor de privatisering van TAP, een van de weinige vliegmaatschappijen in de Europese Unie die nog volledig staatseigendom is. De regering wil in eerste instantie 66 procent van de aandelen in TAP verkopen om de staatskas te spekken. De andere 34 procent zou binnen twee jaar ook moeten worden verkocht.
De vliegers van TAP zijn niet tegen de privatisering als zodanig, maar willen dat de aandeelhouder haar toezegging uit 1999 nakomt dat de piloten 10 tot 20 procent van de aandelen in het bedrijf krijgen. Maar de staat heeft een aanbesteding uitgeschreven, die sluit op 15 mei, waarin nog maar 5 procent van de aandelen voor de werknemers zijn. SPAC spreekt dan ook van “het systematisch breken van beloftes uit het verleden, gedaan door de regering en de directie van TAP.”
Andere bonden bij TAP, waar in totaal 6.000 mensen werken, hebben zich tegen de pilotenstaking gekeerd. De leider van vakbond UGT, Carlos Silva, zei vrijdag tegen Portugese media dat de actie van de piloten “een stap richting de vernietiging” van de airline is.

