Home / Luchtvaart / Tiendaagse staking bij TAP

Tiendaagse staking bij TAP

Tiendaagse staking bij TAP

Piloten bij TAP Portugal zijn vrijdag begonnen aan een staking van tien dagen, gericht tegen de uitvoering van een plan voor privatisering. Ander personeel is juist tegen de staking.

Pilotenvakbond SPAC (Sindicato dos Pilotos da Aviação Civil), die de staking heeft uitgeroepen, verwacht dat 500 piloten (90 procent van de leden bij TAP) zullen meedoen. Als dit klopt kunnen tot en met 10 mei maar één op de tien vluchten van TAP doorgang vinden. Vrijdagmorgen hadden er al veel annuleringen plaats; onduidelijk is hoeveel vliegtuigen er wel vertrokken. Sommige vluchten moeten bij wet doorgaan, zoals naar de Portugese eilanden (Madeira, Azoren), naar voormalige koloniën (Angola, Mozambique) en Brazilië. TAP schat dat de staking zeker 70 miljoen euro gaat kosten.

Er zijn al jaren plannen voor de privatisering van TAP, een van de weinige vliegmaatschappijen in de Europese Unie die nog volledig staatseigendom is. De regering wil in eerste instantie 66 procent van de aandelen in TAP verkopen om de staatskas te spekken. De andere 34 procent zou binnen twee jaar ook moeten worden verkocht.

De vliegers van TAP zijn niet tegen de privatisering als zodanig, maar willen dat de aandeelhouder haar toezegging uit 1999 nakomt dat de piloten 10 tot 20 procent van de aandelen in het bedrijf krijgen. Maar de staat heeft een aanbesteding uitgeschreven, die sluit op 15 mei, waarin nog maar 5 procent van de aandelen voor de werknemers zijn. SPAC spreekt dan ook van “het systematisch breken van beloftes uit het verleden, gedaan door de regering en de directie van TAP.”

Andere bonden bij TAP, waar in totaal 6.000 mensen werken, hebben zich tegen de pilotenstaking gekeerd. De leider van vakbond UGT, Carlos Silva, zei vrijdag tegen Portugese media dat de actie van de piloten “een stap richting de vernietiging” van de airline is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…