De Portugese regering heeft ingestemd met de verkoop van haar controlerend deel in TAP Air Portugal aan een Braziliaans-Portugees consortium. De transactie heeft een waarde van minimaal 350 miljoen euro, inclusief investeringen.
Het consortium Gateway, geleid door de Braziliaanse Amerikaan David Neeleman, kreeg na een aanbesteding de voorkeur boven een andere gegadigde. De regering in Lissabon verkoopt eerst 61 procent en wil nog eens 34 procent van de aandelen in TAP binnen twee jaar van de hand doen. De resterende 5 procent zijn gereserveerd voor het personeel.
TAP is een van de weinige Europese luchtvaartmaatschappij die nog volledig in staatshanden was. De airline leidde de afgelopen jaren een kwakkelend bestaan. David Neeleman is een succesvolle ondernemer in de luchtvaart, die drie maatschappijen oprichtte, waaronder het Amerikaanse JetBlue. Om TAP over te kunnen nemen vormde hij een consortium met een Portugese busonderneming, Grupo Barraqueiro. Europese regelgeving schrijft voor dat een investeerder van buiten de EU maximaal 49 procent van de aandelen mag bezitten in een airline uit de Unie.
Het bedrag dat Gateway uiteindelijk voor TAP zal betalen is afhankelijk van de resultaten van de airline dit jaar. Op basis van de cijfers die nu bekend zijn gaat het om minimaal 354 miljoen euro en maximaal 488 miljoen. Hierin is een kapitaalinjectie door het consortium voor een vast bedrag van 338 miljoen euro opgenomen. De Portugese staat ontvangt in eerste instantie slechts 10 miljoen euro, een bedrag dat kan oplopen tot 150 miljoen (488 miljoen minus 338 miljoen). Het belangrijkste voor de regering in Lissabon is dat TAP niet meer een van de kopzorgen is; Portugal gaat door een diepe economische crisis. De schuld van TAP bedraagt 1 miljard euro en deze wordt overgenomen door de nieuwe eigenaars.
Voor investeerders uit het Portugees-sprekende Brazilië genereert Portugal veel vliegverkeer, ook als toegangspoort voor Europa.

