Home / Luchtvaart / Taiwan van de kaart

Taiwan van de kaart

Taiwan van de kaart

China eist dat bedrijven Taiwan voortaan als deel van de Volksrepubliek aanduiden. Singapore Airlines heeft daar gehoor aan gegeven, KLM (nog) niet. In een reactie roept Taiwan haar inwoners op carriers te boycotten die dit doen.

‘Taiwan, China’ is sinds kort de aanduiding op de website van Singapore Airlines, precies in de lijn van Beijing, waar de afvallige provincie als deel van de Volksrepubliek wordt beschouwd. Taiwan roept als tegenzet zijn inwoners op niet langer te vliegen met airlines die ‘buigen voor China.’ Eerder betitelde de Amerikaanse regering de eisen van China als ‘Orwelliaanse nonsense’.

Vorige maand gaf het ministerie van buitenlandse zaken in Beijing een oekaze uit aan alle buitenlandse bedrijven die opereren in China. Daarin staat dat de ‘Chinese soevereiniteit en territoriale integriteit’ dient te worden gerespecteerd. Taiwan, Hongkong en Macau moeten daarom voortaan op kaarten en in teksten worden aangeduid als delen van China.

Voor Hongkong en Macau valt daar wat voor te zeggen. Deze voormalige Britse en Portugese koloniën werden eind vorige eeuw teruggegeven aan China, zij het dat beide gebieden nog vijftig jaar lang (tot 2027 respectievelijk 2049) autonomie genieten.

Ingewikkeld
De positie van Taiwan is veel ingewikkelder. Dit eiland voor de oostkust van het vasteland is sinds 1949 de basis van de zogenoemde nationalisten die er na de verloren burgeroorlog tegen de communisten hun toevlucht zochten en sindsdien spreken over hun Republiek China.

De huidige positie van de nationalisten is in feite omgekeerd evenredig aan die van de communisten: beide groeperingen claimen alle Chinese gebieden als hun ongedeeld grondgebied. Alleen heeft de immense Volksrepubliek (met 1,3 miljard inwoners het volkrijkste land ter wereld en het op twee na grootste qua oppervlakte) de afgelopen veertig jaar de plek van het kleine Taiwan (23,5 miljoen inwoners; grondgebied iets kleiner dan Nederland) op het wereldtoneel overvleugeld.

Taiwan Taoyuan International Airport bij de hoofdstad Taipei is een grote en belangrijke hub, maar het zijn vooral Taiwanese, Chinese en andere Aziatische carriers die er de dienst uitmaken. Vanuit Europa zijn er twee airlines die naar Taiwan vliegen: KLM en sinds dit jaar: Air France. Er is één Amerikaanse maatschappij aanwezig: United Airlines.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Pilotenstaking BA op handen

Pilotenstaking BA op handen

25/08/2019

De vakbond van piloten bij British Airways, heeft drie stakingsdagen aangekondigd, op 9, 10 en 27 september. De bond, BALPA, zegt dat het jongste loonaanbod van BA ‘onaanvaardbaar’ is. Het…

Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

25/08/2019

FNV wil dat KLM vóór 30 augustus om 12.00 uur met een nieuw bod komt voor een cao. Zo niet, dan volgen er acties, waarschuwt de vakbond. Het overleg tussen…

Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…