
Het zijn doorgaans dooddoeners: de zoveelste verjaardag, met een afgerond getal, van luchtvaartmaatschappijen of luchthavens. Maar Transavia maakte er vandaag wel iets van: vijftig jaren oud en trakteren op stroopwafels op Nederlandse luchthavens.
Op 16 november 1966 vertrok de eerste vlucht van Transavia naar Napels. Sindsdien vervoerde de maatschappij, nu een dochterbedrijf van KLM, ongeveer 120 miljoen passagiers. Wat de carrier er niet bij zegt – wie verpest het eigen verjaardagsfeest? – maar wel een feit: Transavia is links en rechts voorbij gevlogen door de concurrentie. Het aantal passagiers dat met Transavia in vijftig jaar vloog, vliegt alleen al dit jaar met concurrent Ryanair. Ook easyJet, Vueling en Wizz Air gingen erop en erover en laten Transavia achter zich.
Komt het nog goed met Transavia? Over de toekomst zegt de carrier zelf in een verklaring: “De komende jaren blijft groei voor Transavia van strategisch belang. Transavia wil nog meer uitblinken in zowel digitale innovaties als gastvrijheid.” Maar juist die groei is door de topman van Air France-KLM begin deze maand in het nieuwe strategische plan voor de groep, Trust Together, ter discussie gesteld. Transavia groeide wel de afgelopen jaren, in aantallen passagiers, maar maakte vrijwel geen winst. Welk nut heeft het dan vroeg Jean-Marc Janaillac, de CEO van Air France-KLM, zich af.

