Home / Luchtvaart / Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te turnen lijkt daarmee mislukt. Etihad lijdt nu zelf enorm verlies.

Zowel Alitalia als airberlin zijn op papier failliet, met grote schulden en een verlieslijdende operatie, maar beide carriers vliegen gewoon door, met  oplossingen in zicht. Alitalia zal waarschijnlijk later dit jaar een doorstart maken onder dezelfde naam, met nieuwe investeerders.

Airberlin wordt mogelijk ingelijfd door Lufthansa en zal dan ophouden te bestaan. Lufthansa neemt dan de staf, vloot en het marktaandeel over. De overeenkomst tussen de situatie in Duitsland en Italië is dat het avontuur van Etihad heeft gefaald.

Etihad nam onder aanvoering van de toenmalige CEO James Hogan vanaf het begin van dit decennium belangen in verscheidene buitenlandse carriers, zes in totaal. Alitalia (49 procent) en airberlin (29,21 procent) waren de belangrijkste pijlers van Etihad. De ambitieuze Arabische maatschappij wilde zo verder marktaandeel opbouwen, zowel op de long haul, als in het regionaal verkeer. Winstgevende groei was het streven.

Bedrijfsculturen
Het liep totaal anders dan Hogan had gepland. Airberlin en Alitalia konden niet loskomen van hun verleden, de bedrijfsculturen die hadden geleid tot de enorme verliezen bij beide carriers bleken voor Etihad onneembare barrières. En met de minderheidsbelangen – in de EU mag een eigenaar van buiten de Unie tot 49 procent van een airline bezitten – kon Etihad ook niet echt de reorganisaties doorvoeren die het wilde.

De fallout van de mislukte reddingsoperatie bij Alitalia en airberlin is voor Etihad enorm. Vorig jaar leed de overkoepelende Etihad Aviation Group een verlies van 1,87 miljard dollar. En dat op een moment dat de internationale luchtvaart er juist heel goed voorstaat.

Rond de helft van het verlies schrijft Etihad toe aan Alitalia en airberlin. In 2015 was er nog een bescheiden winst in Abu Dhabi van 103 miljoen dollar. James Hogan was de hoofdverantwoordelijke en is daarom vorige maand door de Arabische eigenaren in Abu Dhabi aan de kant gezet, na tien jaar dienst .

De verliezen op de buitenlandse operaties waren voor Etihad mogelijk nog te verhapstukken geweest als andere marktomstandigheden gunstig waren gebleven. Het tegenovergestelde is echter het geval: door de scherpe daling van de olieprijs sinds 2014 hebben veel airlines die vijf, zes jaar geleden nog in de problemen zaten Etihad en Emirates (beide uit de Verenigde Arabische Emiraten, UAE) kunnen inhalen.

Staatssteun Etihad?
De totale schadepost bij airberlin en Alitalia kan voor Etihad oplopen tot 4,5 miljard dollar. Het is de vraag of Etihad zich op eigen kracht uit deze penibele situatie kan redden of dat de carrier moet aankloppen voor hulp bij de eigen regering. De UAE heeft geen gebrek aan middelen en is een van de meest kapitaalkrachtige landen ter wereld, dus dat zal geen probleem zijn.

Westerse airlines, waaronder de grote drie uit de VS, Air France-KLM en Lufthansa, stellen al jaren dat Etihad en Emirates en ook Qatar Airways veel staatssteun ontvangen. De drie Golf-carriers ontkennen dit in alle toonaarden. Maar als Etihad een beroep mocht doen op de staatskas van de sjeiks in Abu Dhabi krijgen de critici alsnog gelijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….