Home / Luchtvaart / Stiptheidsactie VNC bij KLM

Stiptheidsactie VNC bij KLM

Stiptheidsactie VNC bij KLM

De VNC houdt vanaf 10 oktober stiptheidsacties bij KLM uit protest tegen het plan minder cabinepersoneel op lange vluchten in te zetten. KLM kan de acties nog vermijden door het plan vóór maandag in te trekken.

Ook FNV Luchtvaart dreigt met acties vanwege het cabineplan en heeft KLM een ultimatum gesteld, dat vandaag al afloopt.

Beide bonden zijn fel gekant tegen de ‘-1 ca-maatregel’, de voorgenomen vermindering van het aantal ca’s (cabin attendants) met één personeelslid op vluchten met de Boeing 777-200, de Airbus A330-300 en de Boeing 787 Dreamliner. Met deze toestellen worden intercontinentale vluchten uitgevoerd.

De VNC (Vereniging Nederlands Cabinepersoneel) licht op haar site de actieplannen toe. “Zolang de maatregel niet van tafel is, zal de VNC vanaf maandag 10 oktober 09.00 uur de cao stringenter zal toepassen in situaties waarin KLM in de vluchtuitvoering van de cao wil afwijken. Met andere woorden, wij zullen het motiveren duurder maken voor KLM.”

De VNC zegt dat het plan van KLM indien uitgevoerd ‘verstrekkende gevolgen voor het cabinepersoneel en de klant’ zal hebben. “KLM zet hiermee willens en wetens het personeel aan boord tegen elkaar op en voert de werkdruk zodanig op dat dit ten koste zal gaan van de service aan de klant. Het is een duidelijke verzwaring van de functie van het cabinepersoneel,” stelt de bond.

Het is niet de eerste keer dat de VNC zich keert tegen ingrepen of voorgenomen ingrepen in de cabine door KLM. De bond verwijst onder meer naar ‘het  KLC debacle’: het plan om de Europa-vluchten van KLM onder de noemer van KLM Cityhopper uit te voeren, met goedkoper personeel –  dit is nog niet uitgevoerd.

Ook het niet aannemen van nieuw cabinepersoneel, de aankondiging van het schrappen van vluchten, de gewijzigde uitvoeringsovereenkomst van de pensioenregeling ‘en last but not least het droppen van KLM’s visiebom’ vielen niet in goede aarde bij de VNC. “Nu is de maat vol. Onze mening is dat KLM door haar manier van handelen het vertrouwen van het cabinepersoneel kwijt raakt en dat ook de gedrevenheid van het cabinepersoneel daalt, in deze roerige tijden kan KLM zich dit niet permitteren.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….