
De VNC houdt vanaf 10 oktober stiptheidsacties bij KLM uit protest tegen het plan minder cabinepersoneel op lange vluchten in te zetten. KLM kan de acties nog vermijden door het plan vóór maandag in te trekken.
Ook FNV Luchtvaart dreigt met acties vanwege het cabineplan en heeft KLM een ultimatum gesteld, dat vandaag al afloopt.
Beide bonden zijn fel gekant tegen de ‘-1 ca-maatregel’, de voorgenomen vermindering van het aantal ca’s (cabin attendants) met één personeelslid op vluchten met de Boeing 777-200, de Airbus A330-300 en de Boeing 787 Dreamliner. Met deze toestellen worden intercontinentale vluchten uitgevoerd.
De VNC (Vereniging Nederlands Cabinepersoneel) licht op haar site de actieplannen toe. “Zolang de maatregel niet van tafel is, zal de VNC vanaf maandag 10 oktober 09.00 uur de cao stringenter zal toepassen in situaties waarin KLM in de vluchtuitvoering van de cao wil afwijken. Met andere woorden, wij zullen het motiveren duurder maken voor KLM.”
De VNC zegt dat het plan van KLM indien uitgevoerd ‘verstrekkende gevolgen voor het cabinepersoneel en de klant’ zal hebben. “KLM zet hiermee willens en wetens het personeel aan boord tegen elkaar op en voert de werkdruk zodanig op dat dit ten koste zal gaan van de service aan de klant. Het is een duidelijke verzwaring van de functie van het cabinepersoneel,” stelt de bond.
Het is niet de eerste keer dat de VNC zich keert tegen ingrepen of voorgenomen ingrepen in de cabine door KLM. De bond verwijst onder meer naar ‘het KLC debacle’: het plan om de Europa-vluchten van KLM onder de noemer van KLM Cityhopper uit te voeren, met goedkoper personeel – dit is nog niet uitgevoerd.
Ook het niet aannemen van nieuw cabinepersoneel, de aankondiging van het schrappen van vluchten, de gewijzigde uitvoeringsovereenkomst van de pensioenregeling ‘en last but not least het droppen van KLM’s visiebom’ vielen niet in goede aarde bij de VNC. “Nu is de maat vol. Onze mening is dat KLM door haar manier van handelen het vertrouwen van het cabinepersoneel kwijt raakt en dat ook de gedrevenheid van het cabinepersoneel daalt, in deze roerige tijden kan KLM zich dit niet permitteren.”

