Home / Luchtvaart / Steun aan KLM nog niet rond, bonus Smith blijft probleem

Steun aan KLM nog niet rond, bonus Smith blijft probleem

Steun aan KLM nog niet rond, bonus Smith blijft probleem

De coronacrisis duurt nu drie maanden en nog altijd is het steunpakket voor KLM niet rond. Wopke Hoekstra, minister van Financiën, was eind vorige week in Parijs voor overleg. De bonus voor Ben Smith, de topman van Air France-KLM, is een van de problemen.

KLM is onderdeel van de Franse holding Air France-KLM en dus moet de Nederlandse regering het eigen handelen voortdurend afstemmen met het Élysée. Wopke Hoekstra en minister van Infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen, reisden hiertoe afgelopen vrijdag naar Parijs – met het regeringsvliegtuig – om te praten met Bruno Le Maire, de Franse minister van Economie en Financiën.

Behalve dat de ontmoeting ‘constructief’ was en een akkoord ‘bijna rond’ is, liet Hoekstra na afloop weinig doorschemeren over de inhoud van de besprekingen. Wel gaf hij aan de bonus voor Ben Smith, de CEO van Air France-KLM, opnieuw ter discussie te hebben gesteld.

Smith kreeg twee weken geleden op de aandeelhoudersvergadering ruime steun (81 procent van de stemmen) om zijn bonus (over 2019) te ontvangen. Het gaat om 768.456 euro bovenop zijn basissalaris van negen ton én een langetermijnbonus van 2 miljoen euro. De Nederlandse staat, voor 14 procent aandeelhouder in Air France-KLM, stemde toen wel tegen.

Loonsverlaging
Air France-KLM kan deze crisis zonder staatssteun niet overleven en Hoekstra vind het in dat licht ongepast bonussen uit te keren, ook al hebben ze betrekking op het vorige boekjaar. Verder eist hij dat de topsalarissen bij de twee airlines naar beneden gaan zolang de bedrijven steun krijgen.

Zowel Ben Smith als de CEO van KLM, Pieter Elbers, hebben eerder aangegeven loonsverlaging in 2020 te accepteren, met respectievelijk 25 en 20 procent, maar de vraag blijft of ze in de ogen van Hoekstra voldoende inleveren.

Eind april kregen de Franse en Nederlandse tak van de holding al afzonderlijke steunpakketten toegezegd om hen overeind te houden. Voor Air France staat de hulp al vast: 7 miljard euro, in subsidies en zachte leningen. Voor KLM is een bedrag tussen de 2 en 4 miljard euro aan leningen met staatsgarantie genoemd.

Vervlechting
Air France en KLM zijn sinds de fusie van 2004 evenwel in toenemende mate met elkaar vervlochten geraakt. Een deel van de Nederlandse staatssteun zou daarom via-via bij Air France terecht kunnen komen en omgekeerd Franse hulp bij KLM. Beide regeringen lijken dat te willen voorkomen vanuit de gedachte ‘eigen airline eerst.’

Zowel Air France als KLM dekken hun operationele kosten sinds het begin van de coronacrisis uit eigen kas. Paradoxaal genoeg zijn de variabele kosten sterk gedaald. Doordat het vliegverkeer de afgelopen maanden grotendeels stil lag, waren de uitgaven voor brandstof extreem laag. De prijs van olie (en kerosine) daalde ook nog eens scherp.

Loon hoogste kostenpost
Verreweg de grootste kostenpost voor KLM en Air France wordt momenteel gevormd door de salarissen. Terwijl er nagenoeg geen inkomsten meer zijn, lopen de loonkosten op hetzelfde niveau door. KLM krijgt hiervoor steun uit Den Haag, via de NOW-regeling die zij niet terug hoeft betalen. Air France tapt uit een soortgelijk vaatje in Parijs.

De NOW is voor drie maanden: april, mei en juni. De Nederlandse regering heeft inmiddels voor het gehele bedrijfsleven NOW 2 aangekondigd, voor nog eens drie maanden, maar de regels zijn wel aangescherpt. Onduidelijk is of KLM van de subsidie gebruik zal blijven maken in de tweede fase.

Ontslagen op komst
Intern werkt het bedrijf momenteel aan een reorganisatie, die mogelijk vanaf volgende maand in gang wordt gezet en die er vooral op is gericht de loonkosten te verlagen. Een groot aantal banen staat op het spel.

KLM wil bij deze onvermijdelijke ontslagronde niet het principe van last-in first-out (lifo) toepassen, tegen de zin van de vakbonden in. Lifo zou betekenen dat het personeelsbestand bij KLM zou vergrijzen, terwijl werknemers die langer in dienst zijn ook nog eens meer kosten. KLM wil daarom dat er bij de afvloeiing sprake is van een afspiegeling per beroepsgroep binnen de onderneming.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….