Home / Luchtvaart / Steun aan KLM nog niet rond, bonus Smith blijft probleem

Steun aan KLM nog niet rond, bonus Smith blijft probleem

Steun aan KLM nog niet rond, bonus Smith blijft probleem

De coronacrisis duurt nu drie maanden en nog altijd is het steunpakket voor KLM niet rond. Wopke Hoekstra, minister van Financiën, was eind vorige week in Parijs voor overleg. De bonus voor Ben Smith, de topman van Air France-KLM, is een van de problemen.

KLM is onderdeel van de Franse holding Air France-KLM en dus moet de Nederlandse regering het eigen handelen voortdurend afstemmen met het Élysée. Wopke Hoekstra en minister van Infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen, reisden hiertoe afgelopen vrijdag naar Parijs – met het regeringsvliegtuig – om te praten met Bruno Le Maire, de Franse minister van Economie en Financiën.

Behalve dat de ontmoeting ‘constructief’ was en een akkoord ‘bijna rond’ is, liet Hoekstra na afloop weinig doorschemeren over de inhoud van de besprekingen. Wel gaf hij aan de bonus voor Ben Smith, de CEO van Air France-KLM, opnieuw ter discussie te hebben gesteld.

Smith kreeg twee weken geleden op de aandeelhoudersvergadering ruime steun (81 procent van de stemmen) om zijn bonus (over 2019) te ontvangen. Het gaat om 768.456 euro bovenop zijn basissalaris van negen ton én een langetermijnbonus van 2 miljoen euro. De Nederlandse staat, voor 14 procent aandeelhouder in Air France-KLM, stemde toen wel tegen.

Loonsverlaging
Air France-KLM kan deze crisis zonder staatssteun niet overleven en Hoekstra vind het in dat licht ongepast bonussen uit te keren, ook al hebben ze betrekking op het vorige boekjaar. Verder eist hij dat de topsalarissen bij de twee airlines naar beneden gaan zolang de bedrijven steun krijgen.

Zowel Ben Smith als de CEO van KLM, Pieter Elbers, hebben eerder aangegeven loonsverlaging in 2020 te accepteren, met respectievelijk 25 en 20 procent, maar de vraag blijft of ze in de ogen van Hoekstra voldoende inleveren.

Eind april kregen de Franse en Nederlandse tak van de holding al afzonderlijke steunpakketten toegezegd om hen overeind te houden. Voor Air France staat de hulp al vast: 7 miljard euro, in subsidies en zachte leningen. Voor KLM is een bedrag tussen de 2 en 4 miljard euro aan leningen met staatsgarantie genoemd.

Vervlechting
Air France en KLM zijn sinds de fusie van 2004 evenwel in toenemende mate met elkaar vervlochten geraakt. Een deel van de Nederlandse staatssteun zou daarom via-via bij Air France terecht kunnen komen en omgekeerd Franse hulp bij KLM. Beide regeringen lijken dat te willen voorkomen vanuit de gedachte ‘eigen airline eerst.’

Zowel Air France als KLM dekken hun operationele kosten sinds het begin van de coronacrisis uit eigen kas. Paradoxaal genoeg zijn de variabele kosten sterk gedaald. Doordat het vliegverkeer de afgelopen maanden grotendeels stil lag, waren de uitgaven voor brandstof extreem laag. De prijs van olie (en kerosine) daalde ook nog eens scherp.

Loon hoogste kostenpost
Verreweg de grootste kostenpost voor KLM en Air France wordt momenteel gevormd door de salarissen. Terwijl er nagenoeg geen inkomsten meer zijn, lopen de loonkosten op hetzelfde niveau door. KLM krijgt hiervoor steun uit Den Haag, via de NOW-regeling die zij niet terug hoeft betalen. Air France tapt uit een soortgelijk vaatje in Parijs.

De NOW is voor drie maanden: april, mei en juni. De Nederlandse regering heeft inmiddels voor het gehele bedrijfsleven NOW 2 aangekondigd, voor nog eens drie maanden, maar de regels zijn wel aangescherpt. Onduidelijk is of KLM van de subsidie gebruik zal blijven maken in de tweede fase.

Ontslagen op komst
Intern werkt het bedrijf momenteel aan een reorganisatie, die mogelijk vanaf volgende maand in gang wordt gezet en die er vooral op is gericht de loonkosten te verlagen. Een groot aantal banen staat op het spel.

KLM wil bij deze onvermijdelijke ontslagronde niet het principe van last-in first-out (lifo) toepassen, tegen de zin van de vakbonden in. Lifo zou betekenen dat het personeelsbestand bij KLM zou vergrijzen, terwijl werknemers die langer in dienst zijn ook nog eens meer kosten. KLM wil daarom dat er bij de afvloeiing sprake is van een afspiegeling per beroepsgroep binnen de onderneming.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…