Home / Luchtvaart / Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

De olieprijs is de afgelopen drie jaar stabiel gebleven, maar toch zijn de brandstoftoeslagen van luchtvaartmaatschappijen niet gezakt. Dit blijkt uit onderzoek van Advito.

De brandstoftoeslag is zelfs toegenomen, stelt Advito, van gemiddeld 13 procent van de totale ticketkosten naar 16 procent.

Airlines heffen naar eigen zeggen een brandstoftoeslag, omdat de olieprijs veel schommelt en het ondoenlijk is om steeds de ticketprijzen te veranderen in de boekingssystemen. Van een toeslag is echter allang geen sprake meer: de fuel surcharge bedraagt evenveel als de totale brandstofkosten per passagier. Volgens Advito is het zelfs zo dat op sommige Europese routes, de brandstoftoeslag hoger is dan de kerosine die nodig is om de reiziger te vervoeren.

Ed Berrevoets, directeur van VCK Travel, noemt het brandstofbeleid van de airlines “onbegrijpelijk”. “De luchtvaartmaatschappijen hedgen hun kerosine, dus ze speculeren op de prijzen. Sterke fluctuaties buiten de bandbreedte van de zo overeengekomen prijs kun je opvangen met een brandstoftoeslag. Na zes maanden dienen die kosten in de ticketprijs te worden opgenomen. Maar dat gebeurt niet. Het is pure volksverlakkerij om op dit moment nog een brandstoftoeslag te heffen naar Australië van 800 euro. In de GDS’en worden namelijk de kale ticketprijzen vergeleken. Pas als je het tarief ‘quote’, zoals dat heet, komen de toeslagen erbij. Dan kan dus blijken dat je als reisconsultant helemaal niet het goedkoopste ticket hebt geboekt. Brandstoftoeslagen zijn ethisch verwerpelijk.”

Het is al jaren zo, dat de brandstoftoeslagen veel sneller stijgen dan de olieprijs. KLM begon in 2004 met 4 euro per sector, ongeacht de gevlogen afstand. Nu, tien jaar later, is dat 157 euro per sector op lange-afstandsvluchten en binnen Europa zo’n 16 euro. De olieprijzen zijn echter veel minder snel gestegen. De brandstoftoeslagen spekken dus de kas van de airlines.

 

Meer over de brandstoftoeslagen in de luchtvaart lees je in de komende editie van Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier voor meer informatie.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
CWT afgeperst: 4 mln euro

CWT afgeperst: 4 mln euro

03/08/2020

CWT heeft vorige week 414 bitcoin, een kleine vier miljoen euro, betaald aan hackers die erin waren geslaagd via gijzelsoftware de computers van het bedrijf deels uit te schakelen. Persbureau…

Knokpartij op KLM-vlucht

Knokpartij op KLM-vlucht

03/08/2020

In een vliegtuig van KLM dat afgelopen vrijdag op weg was naar Ibiza heeft zich een vechtpartij tussen passagiers voorgedaan. Aanleiding zou de weigering zijn geweest van enkele van hen…

Akkoord bij BA: lager loon

Akkoord bij BA: lager loon

01/08/2020

De piloten van British Airways hebben ingestemd met een tijdelijke loonsverlaging van twintig procent. Er vallen ook 270 gedwongen ontslagen, wel veel minder dan de directie aanvankelijk wilde. Het akkoord…

Elbers: lagere lonen moeten

Elbers: lagere lonen moeten

31/07/2020

KLM maakt de grootste crisis ooit door en moet daarom hard ingrijpen, ook in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit zei topman Pieter Elbers vrijdag tijdens een videoconferentie met de…

KLM schrapt tot 5.000 banen

KLM schrapt tot 5.000 banen

31/07/2020

KLM heeft vrijdagochtend bekendgemaakt 4.500 tot 5.000 banen te zullen schrappen als gevolg van de coronacrisis, waarvan 1.500 gedwongen ontslagen. De airline leed in het tweede kwartaal een verlies van…