Home / Luchtvaart / Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

De olieprijs is de afgelopen drie jaar stabiel gebleven, maar toch zijn de brandstoftoeslagen van luchtvaartmaatschappijen niet gezakt. Dit blijkt uit onderzoek van Advito.

De brandstoftoeslag is zelfs toegenomen, stelt Advito, van gemiddeld 13 procent van de totale ticketkosten naar 16 procent.

Airlines heffen naar eigen zeggen een brandstoftoeslag, omdat de olieprijs veel schommelt en het ondoenlijk is om steeds de ticketprijzen te veranderen in de boekingssystemen. Van een toeslag is echter allang geen sprake meer: de fuel surcharge bedraagt evenveel als de totale brandstofkosten per passagier. Volgens Advito is het zelfs zo dat op sommige Europese routes, de brandstoftoeslag hoger is dan de kerosine die nodig is om de reiziger te vervoeren.

Ed Berrevoets, directeur van VCK Travel, noemt het brandstofbeleid van de airlines “onbegrijpelijk”. “De luchtvaartmaatschappijen hedgen hun kerosine, dus ze speculeren op de prijzen. Sterke fluctuaties buiten de bandbreedte van de zo overeengekomen prijs kun je opvangen met een brandstoftoeslag. Na zes maanden dienen die kosten in de ticketprijs te worden opgenomen. Maar dat gebeurt niet. Het is pure volksverlakkerij om op dit moment nog een brandstoftoeslag te heffen naar Australië van 800 euro. In de GDS’en worden namelijk de kale ticketprijzen vergeleken. Pas als je het tarief ‘quote’, zoals dat heet, komen de toeslagen erbij. Dan kan dus blijken dat je als reisconsultant helemaal niet het goedkoopste ticket hebt geboekt. Brandstoftoeslagen zijn ethisch verwerpelijk.”

Het is al jaren zo, dat de brandstoftoeslagen veel sneller stijgen dan de olieprijs. KLM begon in 2004 met 4 euro per sector, ongeacht de gevlogen afstand. Nu, tien jaar later, is dat 157 euro per sector op lange-afstandsvluchten en binnen Europa zo’n 16 euro. De olieprijzen zijn echter veel minder snel gestegen. De brandstoftoeslagen spekken dus de kas van de airlines.

 

Meer over de brandstoftoeslagen in de luchtvaart lees je in de komende editie van Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier voor meer informatie.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…