Home / Luchtvaart / Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

De olieprijs is de afgelopen drie jaar stabiel gebleven, maar toch zijn de brandstoftoeslagen van luchtvaartmaatschappijen niet gezakt. Dit blijkt uit onderzoek van Advito.

De brandstoftoeslag is zelfs toegenomen, stelt Advito, van gemiddeld 13 procent van de totale ticketkosten naar 16 procent.

Airlines heffen naar eigen zeggen een brandstoftoeslag, omdat de olieprijs veel schommelt en het ondoenlijk is om steeds de ticketprijzen te veranderen in de boekingssystemen. Van een toeslag is echter allang geen sprake meer: de fuel surcharge bedraagt evenveel als de totale brandstofkosten per passagier. Volgens Advito is het zelfs zo dat op sommige Europese routes, de brandstoftoeslag hoger is dan de kerosine die nodig is om de reiziger te vervoeren.

Ed Berrevoets, directeur van VCK Travel, noemt het brandstofbeleid van de airlines “onbegrijpelijk”. “De luchtvaartmaatschappijen hedgen hun kerosine, dus ze speculeren op de prijzen. Sterke fluctuaties buiten de bandbreedte van de zo overeengekomen prijs kun je opvangen met een brandstoftoeslag. Na zes maanden dienen die kosten in de ticketprijs te worden opgenomen. Maar dat gebeurt niet. Het is pure volksverlakkerij om op dit moment nog een brandstoftoeslag te heffen naar Australië van 800 euro. In de GDS’en worden namelijk de kale ticketprijzen vergeleken. Pas als je het tarief ‘quote’, zoals dat heet, komen de toeslagen erbij. Dan kan dus blijken dat je als reisconsultant helemaal niet het goedkoopste ticket hebt geboekt. Brandstoftoeslagen zijn ethisch verwerpelijk.”

Het is al jaren zo, dat de brandstoftoeslagen veel sneller stijgen dan de olieprijs. KLM begon in 2004 met 4 euro per sector, ongeacht de gevlogen afstand. Nu, tien jaar later, is dat 157 euro per sector op lange-afstandsvluchten en binnen Europa zo’n 16 euro. De olieprijzen zijn echter veel minder snel gestegen. De brandstoftoeslagen spekken dus de kas van de airlines.

 

Meer over de brandstoftoeslagen in de luchtvaart lees je in de komende editie van Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier voor meer informatie.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…