Home / Luchtvaart / Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

Steeds meer vraagtekens bij brandstoftoeslagen airlines

De olieprijs is de afgelopen drie jaar stabiel gebleven, maar toch zijn de brandstoftoeslagen van luchtvaartmaatschappijen niet gezakt. Dit blijkt uit onderzoek van Advito.

De brandstoftoeslag is zelfs toegenomen, stelt Advito, van gemiddeld 13 procent van de totale ticketkosten naar 16 procent.

Airlines heffen naar eigen zeggen een brandstoftoeslag, omdat de olieprijs veel schommelt en het ondoenlijk is om steeds de ticketprijzen te veranderen in de boekingssystemen. Van een toeslag is echter allang geen sprake meer: de fuel surcharge bedraagt evenveel als de totale brandstofkosten per passagier. Volgens Advito is het zelfs zo dat op sommige Europese routes, de brandstoftoeslag hoger is dan de kerosine die nodig is om de reiziger te vervoeren.

Ed Berrevoets, directeur van VCK Travel, noemt het brandstofbeleid van de airlines “onbegrijpelijk”. “De luchtvaartmaatschappijen hedgen hun kerosine, dus ze speculeren op de prijzen. Sterke fluctuaties buiten de bandbreedte van de zo overeengekomen prijs kun je opvangen met een brandstoftoeslag. Na zes maanden dienen die kosten in de ticketprijs te worden opgenomen. Maar dat gebeurt niet. Het is pure volksverlakkerij om op dit moment nog een brandstoftoeslag te heffen naar Australië van 800 euro. In de GDS’en worden namelijk de kale ticketprijzen vergeleken. Pas als je het tarief ‘quote’, zoals dat heet, komen de toeslagen erbij. Dan kan dus blijken dat je als reisconsultant helemaal niet het goedkoopste ticket hebt geboekt. Brandstoftoeslagen zijn ethisch verwerpelijk.”

Het is al jaren zo, dat de brandstoftoeslagen veel sneller stijgen dan de olieprijs. KLM begon in 2004 met 4 euro per sector, ongeacht de gevlogen afstand. Nu, tien jaar later, is dat 157 euro per sector op lange-afstandsvluchten en binnen Europa zo’n 16 euro. De olieprijzen zijn echter veel minder snel gestegen. De brandstoftoeslagen spekken dus de kas van de airlines.

 

Meer over de brandstoftoeslagen in de luchtvaart lees je in de komende editie van Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier voor meer informatie.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
De Nooijer CEO Transavia

De Nooijer CEO Transavia

14/10/2019

Marcel de Nooijer wordt per 1 januari 2020 de nieuwe CEO van Transavia, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De zittende topman, Mattijs ten Brink, is eind september vertrokken. Marcel…

Boete Sabre om Farelogix

Boete Sabre om Farelogix

14/10/2019

Sabre heeft van de Britse marktautoriteit CMA een boete gekregen van 20.000 pond (22.000 euro) vanwege nalatigheid bij de geplande overname van branchegenoot Farelogix. Beide bedrijven zijn Amerikaans, maar opereren…

BCD koopt L37 Creative

BCD koopt L37 Creative

14/10/2019

BCD Meetings & Events (BCD M&E) heeft het Amerikaanse bedrijf L37 Creative overgenomen. L37 is onder meer gespecialiseerd in ‘creative production’ en media content ontwikkeling. Hoeveel BCD, een niet-beursgenoteerde onderneming,…

Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…