Home / Luchtvaart / Start Air France-KLM een long-haul prijsvechter?

Start Air France-KLM een long-haul prijsvechter?

Start Air France-KLM een long-haul prijsvechter?

Air France-KLM overweegt een low-cost airline op te richten voor de lange afstand. De Franse krant Le Monde meldt dit nieuws en topman Jean-Marc Janaillac heeft bevestigd dat deze mogelijkheid wordt bestudeerd. De vloot zou in eerste instantie bestaan uit een tiental Airbus 340’s die uitgefaseerd worden bij Air France.

Binnen Air France-KLM, en dan met name bij Air France, heerst veel onrust over de ambities van het bedrijf om de kosten terug te dringen en de productiviteit te verhogen. Piloten die in dienst komen van Transavia, hebben andere arbeidsvoorwaarden dan bij Air France en kunnen niet doorgroeien naar een functie in het pilotenkorps van Air France. Piloten vrezen dat de drang van Air France-KLM om de kosten te verlagen, hun arbeidsvoorwaarden en positie zal verslechteren. CEO Janaillac kondigde deze maand een nieuw plan aan dat ‘Trust Together’ heet. Dit plan moet de onrust wegnemen, het vertrouwen herstellen en ruimte maken voor nieuwe toekomstplannen.

Met de opkomst van prijsvechters rond de eeuwwisseling hebben traditionele luchtvaartmaatschappijen in Europa gezien en gevoeld hoe dit de markt heeft veranderd. Ryanair en easyJet zijn samen goed voor een marktaandeel van 45 procent voor middellange vluchten. Air France-KLM heeft met Transavia in de afgelopen jaren een low-cost airline uitgerold die de concurrentie met de Europese prijsvechters aan moet gaan.

Maar ook op de lange afstand staan de prijzen onder druk met de komst van de grote luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio, die een flink marktaandeel wegsnoepen van Europese legacy-carriers, met name op vluchten naar Azië. En ook low-cost long-haul is in opkomst, met maatschappijen zoals Norwegian.

Lufthansa nam de stap naar low-cost long-haul al eerder. De maatschappij heeft twee budget dochtermaatschappijen, Germanwings voor Europese bestemmingen en eind 2015 ging Eurowings van start met low-cost vluchten op de lange afstanden.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….