
De piloten bij Transavia dreigen met een staking, vanaf 17 februari, om zo een nieuwe cao af te dwingen. Het overleg tussen de piloten en de directie van de KLM-dochter zit al geruime tijd muurvast.
‘Een staking lijkt op dit moment de enige manier te zijn om onze eisen af te dwingen’ schrijft de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), die het overleg namens haar leden voert, op flyers die zij vandaag op Schiphol heeft verspreid. De huidig geldende cao is ruim een jaar oud.
Bij Transavia Nederland werken rond de 500 piloten. Afgelopen vrijdag liepen de cao-besprekingen tussen de directie en de vakbond voor de zoveelste keer vast. Voor de VNV is hiermee de maat vol. De bond voert de druk op: als de directie de piloten niet snel tegemoetkomt volgen er werkonderbrekingen. VNV is van plan tijdens de krokusvakantie vliegtuigen op Schiphol, Eindhoven en Rotterdam The Hague voor enige uren aan de grond te houden.
Het probleem is niet financieel. De VNV eist naar eigen zeggen ‘een bescheiden stijging’ en de directie zou die wel willen geven. Het grote meningsverschil tussen de twee partijen heeft betrekking op de indeling van het werk. De piloten vinden dat hun roosters te veel fluctueren en te laat aan hen bekend worden gemaakt. Ze eisen een meer stabiel rooster en daar wil de directie niet aan meewerken.

