
Piloten bij Air France dreigen met een staking, op 11 januari, omdat ze vinden dat de airline de veiligheidsregels niet goed naleeft.
Aanleiding vormt een incident met een vlucht, begin deze week, op Parijs Orly. De gezagvoerder constateerde voorafgaand aan vertrek dat er geen leidinggevende purser aan boord was, wegens een ziektemelding. De captain vond dat de crew daardoor niet optimaal was voorbereid op een eventuele noodsituatie en eiste een vervangende purser.
Werkgever Air France greep vervolgens in door de piloot zelf te vervangen door een werkwillige collega en de vlucht alsnog uit te voeren. Belangrijkste overweging voor het bedrijf leek te zijn dat de vlucht grote vertraging aan het oplopen was en mogelijk zelfs zou worden geannuleerd, met hoge kosten als gevolg.
De drie pilotenbonden bij Air France hebben woedend gereageerd. Volgens de bonden heeft de gezagvoerder op de bewuste vlucht juist gehandeld door verkeersveiligheid als prioriteit te stellen.
De ingreep van Air France is ‘in strijd met een fundamentele regel’ dat de verantwoordelijkheid voor een vlucht, inclusief de veiligheid, ligt bij de gezagvoerder, zo zeggen de bonden in een verklaring. De opstelling van Air France schendt de bepalingen die op dit punt zijn vastgelegd in de Franse wet, stellen zij. ‘Piloten kunnen hun werk niet goed uitvoeren als het management de winst belangrijker vindt dan de passagiers, de crew en de veiligheid.’
De bonden willen nu een toezegging van de directie van Air France dat voortaan bij soortgelijke situaties wél naar de gezagvoerder wordt geluisterd. Als Air France hier niet toe bereid is, volgt er een staking op 11 januari.

