Home / Luchtvaart / Stakingen slecht nieuws voor Air France

Stakingen slecht nieuws voor Air France

Stakingen slecht nieuws voor Air France

Air France lijdt zwaar onder stakingen van de Franse luchtverkeersleiders deze weken. Le Parisien schrijft vrijdag dat de stakingen van woensdag en donderdag Air France tussen de 10 en 20 miljoen euro hebben gekost.

Volgende week staken de verkeersleiders opnieuw, nu drie dagen en eind van de maand begint een vierdaagse staking. Doorgerekend betekent dit dat Air France, de grootste luchtvaartmaatschappij in Frankrijk, straks met een rekening van rond de 100 miljoen euro zit opgezadeld. De Franse carrier, het moederbedrijf van KLM, is niet al te scheutig met informatie over de gevolgen van de staking. De reden is waarschijnlijk gelegen in het feit dat Air France geen zin heeft in (nog meer) slechte publiciteit.

Het gaat al niet zo goed met Air France-KLM: rode cijfers, niet of nauwelijks passagiersgroei, ook zelf problemen met het personeel – de staking van verkeersleiders had de maatschappij er liever niet nog eens bij gehad. Want, hoewel de airlines niets met de stakingen  te maken hebben – en daar ook in felle bewoordingen afstand van hebben genomen – zijn ze wel de belangrijkste slachtoffers.

Voor point-to-point carriers als easyJet en Ryanair valt de schade nog wel mee, het gaat alleen om de vluchten die zijn uitgevallen. Bij een netwerkcarrier als Air France worden ook de langeafstandsvluchten getroffen, die op de hubs (hoofdzakelijk op de Parijse luchthavens Charles de Gaulle en Orly), afhankelijk zijn van de aanvoer van passagiers vanaf veel andere luchthavens. Hoewel Air France zegt dat de afgelopen twee stakingsdagen de longhaul-operatie door is gegaan, kan het niet anders dan dat de bezettingsgraad aanzienlijk lager was dan normaal.

Ook de vervolgschade voor Air France kan groot zijn. Met meer stakingen op komst zouden passagiers, met name in het zakelijke segment, wel eens geneigd kunnen zijn Parijs de komende tijd te mijden als overstappunt. British Airways of Lufthansa zijn netwerkcarriers waarmee passagiers ook vrijwel alle bestemmingen ter wereld kunnen bereiken. En of de weggelopen passagiers dan weer terugkeren naar Air France is maar helemaal de vraag. Enige troost: ook in Duitsland zijn veelvuldig stakingen, zowel door personeel van luchthavens, als door piloten van Lufthansa.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…

Accor opent nieuwe hotels

Accor opent nieuwe hotels

21/01/2020

Accor opent dit en volgend jaar haar 2.999ste en 3.000ste hotel in Europa. De twee nieuwe vestigingen zijn beide in thuisland Frankrijk, van het merk Mondrian. Het designmerk Mondrian is…