Home / Luchtvaart / Stakingen slecht nieuws voor Air France

Stakingen slecht nieuws voor Air France

Stakingen slecht nieuws voor Air France

Air France lijdt zwaar onder stakingen van de Franse luchtverkeersleiders deze weken. Le Parisien schrijft vrijdag dat de stakingen van woensdag en donderdag Air France tussen de 10 en 20 miljoen euro hebben gekost.

Volgende week staken de verkeersleiders opnieuw, nu drie dagen en eind van de maand begint een vierdaagse staking. Doorgerekend betekent dit dat Air France, de grootste luchtvaartmaatschappij in Frankrijk, straks met een rekening van rond de 100 miljoen euro zit opgezadeld. De Franse carrier, het moederbedrijf van KLM, is niet al te scheutig met informatie over de gevolgen van de staking. De reden is waarschijnlijk gelegen in het feit dat Air France geen zin heeft in (nog meer) slechte publiciteit.

Het gaat al niet zo goed met Air France-KLM: rode cijfers, niet of nauwelijks passagiersgroei, ook zelf problemen met het personeel – de staking van verkeersleiders had de maatschappij er liever niet nog eens bij gehad. Want, hoewel de airlines niets met de stakingen  te maken hebben – en daar ook in felle bewoordingen afstand van hebben genomen – zijn ze wel de belangrijkste slachtoffers.

Voor point-to-point carriers als easyJet en Ryanair valt de schade nog wel mee, het gaat alleen om de vluchten die zijn uitgevallen. Bij een netwerkcarrier als Air France worden ook de langeafstandsvluchten getroffen, die op de hubs (hoofdzakelijk op de Parijse luchthavens Charles de Gaulle en Orly), afhankelijk zijn van de aanvoer van passagiers vanaf veel andere luchthavens. Hoewel Air France zegt dat de afgelopen twee stakingsdagen de longhaul-operatie door is gegaan, kan het niet anders dan dat de bezettingsgraad aanzienlijk lager was dan normaal.

Ook de vervolgschade voor Air France kan groot zijn. Met meer stakingen op komst zouden passagiers, met name in het zakelijke segment, wel eens geneigd kunnen zijn Parijs de komende tijd te mijden als overstappunt. British Airways of Lufthansa zijn netwerkcarriers waarmee passagiers ook vrijwel alle bestemmingen ter wereld kunnen bereiken. En of de weggelopen passagiers dan weer terugkeren naar Air France is maar helemaal de vraag. Enige troost: ook in Duitsland zijn veelvuldig stakingen, zowel door personeel van luchthavens, als door piloten van Lufthansa.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….