Spaanse luchtverkeersleiders gaan in juli op vier dagen – drie uur per dag – staken wegens sancties die ze kregen opgelegd om een staking in 2010. Deze maand voerden ze ook al vier keer soortgelijke acties.
Het gaat allemaal terug tot een wilde staking van de verkeersleiders, vijf jaar geleden, waarmee ze toen betere arbeidsvoorwaarden wilden afdwingen. De Spaanse regering plaatste het luchtverkeer destijds onder militaire leiding om de voortgang te garanderen en legde boetes op aan verscheidene stakers. De huidige stakingsgolf, georganiseerd door de vakbond USCA, is om daartegen te protesteren en alsnog betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen.
In heel Europa voeren luchtverkeersleiders regelmatig acties, vooral tegen de Single European Sky (SES): de eenwording van het Europese luchtruim waardoor vliegtuigen kortere routes kunnen vliegen. Maar dit betekent ook minder banen voor luchtverkeersleiders.
Luchtvaartmaatschappijen zijn samen met de Europese Commissie juist grote voorstanders van de SES. Een van de actiepunten die de vijf grote airlines van Europa (Air France-KLM, Lufthansa, International Airlines Group, Ryanair en easyJet) eerder deze maand presenteerden was de invoering van de SES uiterlijk in 2020 en daaraan gekoppeld het aan banden leggen van stakingen door verkeersleiders.

