Home / Luchtvaart / Staking Air France kostte half miljard, KLM wil niet meebetalen

Staking Air France kostte half miljard, KLM wil niet meebetalen

Staking Air France kostte half miljard, KLM wil niet meebetalen

Air France heeft woensdag de financiële schade van de pilotenstaking in september naar boven toe bijgesteld tot 500 miljoen euro. Zustermaatschappij KLM zegt bij monde van topman Eurlings niet mede voor de kosten te willen opdraaien.

De schade zit volgens Air France onder meer in de derving van eigen inkomsten en de aanschaf van tickets voor klanten die al hadden geboekt bij concurrerende maatschappijen. Het vervoerscijfer van de groep Air France-KLM daalde tijdens de staking van twee weken (van 15 tot 28 september) met 15,9 procent.

De onderneming heeft geen uitsplitsing van de cijfers Air France en KLM gegeven, maar zegt wel dat er bij KLM in september sprake was van groei van het passagiersaantal. Dit komt in elk geval deels doordat KLM passagiers van Air France overnam op routes waar beide maatschappijen vliegen.

De boekingen voor het vierde kwartaal zijn teruggelopen met 1 tot 2 procentpunt, hetgeen bijdraagt aan het verlies. Ironisch pluspunt is dat het bedrijf bespaarde op de uitgaven aan brandstof omdat veel vliegtuigen aan de grond bleven. Vraag is: wie gaat dit betalen binnen de Frans-Nederlandse holding? “Ik heb tegen De Juniac (topman van Air France-KLM, red.) gezegd dat KLM er niet voor op wil draaien”, aldus president-directeur Camiel Eurlings van KLM tegen Zakenreis.
Vorig jaar leed Air France-KLM een nettoverlies van bijna 1,2 miljard euro, maar dit jaar leek het lek boven. Op 25 juli, bij de presentatie van de halfjaarcijfers was het nettowinstcijfer met 185 miljoen euro verbeterd, al kwam het totaal nog steeds fors onder de streep uit, met een verlies van 614 miljoen. Het operationele verlies werd gehalveerd en De Juniac toonde zich een optimistisch man.

Van die positieve tendens is na ruim twee maanden weinig meer over. De Juniac heeft zich verkeken op de reactie van zijn personeel, de piloten voorop. De schade van de pilotenstaking drukt Air France-KLM dieper terug in de rode cijfers en leidt mogelijk tot een recordverlies over het boekjaar 2014.
Waarschijnlijk nog erger voor het bedrijf is dat de arbeidsrelaties ernstig zijn verstoord. De piloten van Air France wisten van de directie gedaan te krijgen dat het plan voor de lancering van een eigen prijsvechter onder de naam Transavia Europe werd ingetrokken. “Transavia Europe kwam te vroeg”, zegt Bram Gräber, de executive vicepresident Strategy Passenger Business Air France-KLM, tegen Zakenreis. Gräber, voorheen topman van Transavia Nederland, was al gevraagd de nieuwe prijsvechter te gaan leiden.

De Juniac volgt nu een andere tactiek. Hij wil Transavia France uitbouwen tot het nieuwe low-cost vehikel in de groep. Ook daar zijn de Franse piloten – gesteund door hun Nederlandse collega’s – op tegen, omdat ze kannibalisme en uitholling van arbeidsvoorwaarden vrezen. Eind september kozen ze ervoor om daar – voorlopig – niet tegenin te gaan en weer aan plaats te nemen in de cockpit.

Maar het ligt voor de hand dat de piloten en waarschijnlijk ook het cabinepersoneel opnieuw in actie zullen komen zodra het management tot concrete uitvoering van de plannen wil overgaan.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….