Home / Luchtvaart / Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

De Duitse staat krijgt een belang van 20 tot 25 procent in de Lufthansa Group, als onderdeel van een reddingsplan, ter waarde van 9 miljard euro.

Lufthansa zegt donderdag dat er een akkoord is gesloten, nadat de twee partijen wekenlang onderhandelden weken over de voorwaarden voor overheidshulp. De Lufthansa Group bestaat naast de Duitse naamgever ook uit Brussels Airlines, Austrian, Swiss en enkele kleinere carriers.

De gehele internationale luchtvaart is zwaar getroffen door corona. De airlines van de Lufthansa Group vliegen sinds begin april niet of nauwelijks meer. En hoewel de capaciteit, in aantallen vluchten gerekend, de komende tijd zal toenemen, zegt dit nog niets over de bezettingsgraad en de vraag naar tickets.

Lufthansa gaf al in een vroeg stadium van de crisis aan dat steun uit Berlijn onontbeerlijk was. Onderdeel van het pakket is een lening van 3 miljard euro door het Wirtschaftsstabilisierungsfonds (WSF), een staatsinstelling. Dit WSF neemt ook een belang van 20 procent in Lufthansa en fourneert op die manier nog eens 6 miljard euro. Het aandeel kan nog worden verhoogd via een obligatielening, naar 25 procent.

De deal met Lufthansa moet nog wel goedkeuring van het Duitse parlement en de Europese Commissie krijgen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grote daling CO2 in Europa

Grote daling CO2 in Europa

28/01/2021

De CO2-uitstoot door het luchtverkeer was vorig jaar in Europese landen 57 procent lager dan in 2019. Dit blijkt uit cijfers van Eurocontrol. Nederland zat met min 41,2 procent onder…

Dialoog Rutte met de ANVR

Dialoog Rutte met de ANVR

27/01/2021

De ANVR gaat donderdag in gesprek met demissionair premier Mark Rutte over het steunpakket voor de reissector. Ook TUI zal bij de ontmoeting aanwezig zijn. ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-directeur…

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

27/01/2021

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn…

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…