Home / Luchtvaart / Staat geeft China Southern 4,4 miljard dollar aan steun

Staat geeft China Southern 4,4 miljard dollar aan steun

Staat geeft China Southern 4,4 miljard dollar aan steun

China Southern heeft bijna 4,4 miljard dollar aan Chinese staatssteun ontvangen. De injectie benadrukt nog eens hoe groot de greep van de Chinese staat is op de partner van Air France-KLM.

Het geld komt van drie investeringsmaatschappijen rond Guangzhou, in het zuiden van China, waar China Southern Airlines (CSA) is gevestigd. Ze investeren ieder een bedrag van tien miljard yuan; het totale bedrag dat de airline ontvangt komt omgerekend neer op 4,36 miljard dollar. Het is een gift, geen lening – de airline hoeft geen tegenprestatie te leveren.

Staatsmaatschappij
China Southern is, evenals de andere grote twee airlines in het land: Air China en China Eastern, voor het grootste deel in staatshanden. In een verklaring zegt CSA over de kapitaalstroom: ‘Dit is in lijn is met de eisen van het Centraal Comité van de Communistische Partij van China om de hervorming van staatsondernemingen te verdiepen.’

Anders dan het woord ‘hervorming’ doet vermoeden, verstevigt de staat hiermee juist haar belang in China Southern, waarin het al grootaandeelhouder was. Die ‘lijn’ is het gedachtegoed van de huidige president en partijleider, Xi Jinping, die meer dan zijn voorgangers China in al zijn facetten wil beheersen. Voor de ‘socialistische markteconomie’ zoals China zijn eigen systeem noemt, betekent dit dat de staat een grotere greep wil hebben.

Eenpartijstaat
De Volksrepubliek China is sinds het ontstaan in 1949 een eenpartijstaat. Op politiek niveau duldt de heersende communistische partij geen enkele tegenspraak, economisch waait er sinds de jaren negentig een andere wind, met het toestaan van private initiatieven en buitenlandse investeringen. Maar er zijn wel grenzen: staat en partij houden altijd de controle.

CSA zegt verder dat de miljarden-investering aansluit op het plan van Xi voor een Nieuwe Zijderoute (Belt and Road Initiative), een corridor over land tussen China en Europa voor transport van goederen en reizigers, waar de Volksrepubliek serieus werk van maakt.

Dit is een megaproject, die volgens een voorlopige 850 miljard euro zal kosten. Het vliegverkeer maakt hier geen onderdeel vanuit; de verwijzing door CSA moet worden gezien als een politieke uitspraak, bedoeld om in het gevlij te blijven bij de machthebbers.

Vloot
Wat gaat China Southern doen met het geld? Vliegtuigen financieren onder andere. CSA heeft nu een vloot van ruim 600 toestellen met 200 in bestelling en plannen voor een grotere uitbreiding. China Southern is in omzet de achtste maatschappij ter wereld; gemeten naar aantallen vervoerde passagiers staat zij op plaats zeven.

De injectie voor CSA roept ook de vraag op wat de buitenwacht hiervan vindt. De drie grote Amerikaanse carriers United, American en Delta, en in hun kielzog Air France-KLM en Lufthansa, maakten de afgelopen jaren veel misbaar over de subsidie die de Golfcarriers van hun regeringen zouden ontvangen.

Hoewel Emirates, Etihad en Qatar Airways ontkennen en de geldstromen in de boekhouding ook niet zijn aangetoond, blijft de beschuldiging staan. Onlangs schreven de topmannen van de drie Amerikaanse airlines nog een stevige brief in USA Today waarin zijn president Trump maanden stappen te ondernemen tegen ‘subsidies die de mondiale luchtvaartindustrie destabiliseren.’

Economisch belang
Over de staatssteun in China, waarover geen enkele twijfel bestaat, hebben de Amerikaanse en Europese carriers zich nooit uitgelaten. Waarom niet? Er bestaan grote economische banden tussen de Chinese carriers enerzijds en de Amerikaanse en Europese branchegenoten anderzijds, met talloze codeshare-regelingen. Zo zijn Air France en KLM partners van zowel China Southern als China Eastern.

Verder is er sprake van investeringen, over en weer. American Airlines heeft een belang van 2,7 procent in China Southern, waar 200 miljoen dollar voor werd betaald. Delta bezit 3,55 procent in China Eastern en betaalde daar 450 miljoen dollar voor.

United is ‘dik’ met Air China – beide onderdeel van Star Alliance – al is er nog geen investering gedaan. China Eastern heeft op haar beurt sinds 20176 een belang in Air France-KLM van 8,8 procent. Deze belangenverstrengeling smoort de kritieke die de Amerikanen en Europeanen zouden kunnen hebben op de Chinese staatsairlines.

Geografie
Een ander aspect in de dichotomie Golf-China is de positie op de markt. Emirates en Qatar Airways hebben een minimale thuismarkt en richten zich met hun hubs juist op Europese en Amerikaanse passagiers die ze afsnoepen van de concurrenten.

De Chinese carriers kennen daarentegen een enorme thuismarkt, waar ze de meeste groei willen behalen. Bovendien zijn hubs in China door de geografische ligging geen bedreiging voor Europa en Amerika.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…

GBT steunt UNICEF

GBT steunt UNICEF

07/08/2019

American Express Global Business Travel (GBT) is samenwerking aangegaan met UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Het partnership maakt deel uit van GBT’s wereldwijd Responsible Business-programma. GBT heeft in…

BCD Travel koopt TMC in VS

BCD Travel koopt TMC in VS

05/08/2019

BCD Travel heeft een van de grootste TMC’s in Noord-Amerika, de Adelman Travel Group, overgenomen. Adelman is een full-service zakenreisbureau in Milwaukee, Wisconsin. “Onze financiële kracht biedt ons de mogelijkheid…