Home / Luchtvaart / Spohr: Lufthansa blijft veilig

Spohr: Lufthansa blijft veilig

Spohr: Lufthansa blijft veilig

Lufthansa vervoerde in april een recordaantal passagiers. Het bewijst dat de airline niet wordt gemeden na de crash van de A320 van dochterbedrijf Germanwings in maart, zei topman Carsten Spohr van Lufthansa op een persconferentie tijdens de IATA-top in Miami.

“Het was een vreselijk ongeluk, maar een incident. Mensen weten dat Lufthansa een veilige maatschappij is en blijft,” aldus Spohr. Lufthansa verkeert niettemin nog steeds “in shock”, zei hij, om het ongeluk, dat vrijwel zeker werd veroorzaakt door de co-piloot die het toestel, vlucht 9525, met opzet liet crashen in de Franse Alpen. Alle 150 inzittenden kwamen om het leven.

Spohr: “Het was de donkerste dag in de 60-jarige geschiedenis van Lufthansa. Bij ons is de tijd verdeeld in de periode vóór 24 maart 2015 en de periode daarna. We kunnen nog steeds nauwelijks geloven dat het is gebeurd. Maar het leven moet door en het ís doorgegaan. Een airline kan niet aan de grond blijven, geen dag, geen minuut.”

Lufthansa had in januari al bekendgemaakt dat het Germanwings dit jaar zou integreren met de andere dochter Eurowings en dat de naam Germanwings zou verdwijnen. Dit besluit was dus al genomen vóór de crash van vlucht 9525, benadrukte Spohr. Maar het komt de maatschappij nu ook goed uit om de besmette naam van Germanwings te begraven. De integratie van de twee airlines begint in de herfst en zal eind dit jaar zijn voltooid.

Spohr zei dat de luchtvaartindustrie moet leren van de crash, zonder tot haastige veranderingen over te gaan. Zo is er geopperd om camera’s in de cabine te plaatsen, zodat de piloten te allen tijde in de gaten kunnen worden gehouden en na een eventuele crash de beelden kunnen worden bekeken. “Maar dat had de crash van Germanwings niet voorkomen,” benadrukte Spohr.

Copiloot Andreas Lubitz van vlucht 9525 deed de deur namelijk op slot, nadat de gezagvoerder de cockpit even had verlaten. Dat had hij ook kunnen doen als er camera’s waren geweest. Spohr zei dat de verplichting om altijd twee mensen in de cockpit te houden wel te zien als deel van een nieuw pakket maatregelen. Ook het proces om piloten te selecteren, te trainen en te monitoren moet worden verbeterd, vindt Spohr.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta test coronavrije vlucht

Delta test coronavrije vlucht

26/11/2020

Delta Air Lines wil vanaf 19 december tussen Atlanta en Rome passagiers en bemanning testen vóór hun vlucht. Amerikanen die om essentiële redenen moeten reizen, hoeven dan na aankomst niet…

Nieuwe bestuursleden NATM

Nieuwe bestuursleden NATM

26/11/2020

De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) heeft woensdag, tijdens haar algemene ledenvergadering en vooruitlopend op de bestuurswisseling in april 2021, twee nieuwe bestuursleden gekozen. Om de continuïteit van het…

IATA-top 2021 in Boston

IATA-top 2021 in Boston

25/11/2020

IATA houdt in juni 2021 haar jaarvergadering in Boston, Massachusetts, met JetBlue als ‘host.’ Of het om een live top zal gaan of een virtuele, zoals dit jaar, is afhankelijk…