Home / Luchtvaart / Spohr: Lufthansa blijft veilig

Spohr: Lufthansa blijft veilig

Spohr: Lufthansa blijft veilig

Lufthansa vervoerde in april een recordaantal passagiers. Het bewijst dat de airline niet wordt gemeden na de crash van de A320 van dochterbedrijf Germanwings in maart, zei topman Carsten Spohr van Lufthansa op een persconferentie tijdens de IATA-top in Miami.

“Het was een vreselijk ongeluk, maar een incident. Mensen weten dat Lufthansa een veilige maatschappij is en blijft,” aldus Spohr. Lufthansa verkeert niettemin nog steeds “in shock”, zei hij, om het ongeluk, dat vrijwel zeker werd veroorzaakt door de co-piloot die het toestel, vlucht 9525, met opzet liet crashen in de Franse Alpen. Alle 150 inzittenden kwamen om het leven.

Spohr: “Het was de donkerste dag in de 60-jarige geschiedenis van Lufthansa. Bij ons is de tijd verdeeld in de periode vóór 24 maart 2015 en de periode daarna. We kunnen nog steeds nauwelijks geloven dat het is gebeurd. Maar het leven moet door en het ís doorgegaan. Een airline kan niet aan de grond blijven, geen dag, geen minuut.”

Lufthansa had in januari al bekendgemaakt dat het Germanwings dit jaar zou integreren met de andere dochter Eurowings en dat de naam Germanwings zou verdwijnen. Dit besluit was dus al genomen vóór de crash van vlucht 9525, benadrukte Spohr. Maar het komt de maatschappij nu ook goed uit om de besmette naam van Germanwings te begraven. De integratie van de twee airlines begint in de herfst en zal eind dit jaar zijn voltooid.

Spohr zei dat de luchtvaartindustrie moet leren van de crash, zonder tot haastige veranderingen over te gaan. Zo is er geopperd om camera’s in de cabine te plaatsen, zodat de piloten te allen tijde in de gaten kunnen worden gehouden en na een eventuele crash de beelden kunnen worden bekeken. “Maar dat had de crash van Germanwings niet voorkomen,” benadrukte Spohr.

Copiloot Andreas Lubitz van vlucht 9525 deed de deur namelijk op slot, nadat de gezagvoerder de cockpit even had verlaten. Dat had hij ook kunnen doen als er camera’s waren geweest. Spohr zei dat de verplichting om altijd twee mensen in de cockpit te houden wel te zien als deel van een nieuw pakket maatregelen. Ook het proces om piloten te selecteren, te trainen en te monitoren moet worden verbeterd, vindt Spohr.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….