Home / Luchtvaart / Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten, als voorwaarde voor hulp, nu de markt onveranderd slecht blijft.

KLM diende op 1 oktober haar herstructureringsplan in bij minister Wopke Hoekstra van Financiën. In ruil voor sanering zou het bedrijf 3,4 miljard euro aan leningen ontvangen, tegen zeer zachte voorwaarden (met een Euribor-rente van bijna nul). Een klein deel van het geld is inmiddels overgemaakt.

Hoekstra eiste wel een diepe ingreep in de uitgaven bij de airline, als voorwaarde voor volledige betaling. De invulling van de operatie liet hij over aan de directie, maar de bewindsman adviseerde om in elk geval flink te snijden in de personeelskosten, momenteel verreweg de hoogste post op de begroting van KLM. Het ingeleverde plan van CEO Pieter Elbers voorziet hierin: KLM slankt het personeelsbestand af, met ongeveer 15 procent en de werknemers die kunnen blijven zullen – voorlopig – gemiddeld minder verdienen.

Er is echter een discrepantie: terwijl de afspraken met de bonden een looptijd van twee jaar hebben, mag KLM vijf jaar doen over het terugbetalen van de leningen. Mogelijk kan Hoekstra zich daar niet in vinden.

Tweede coronagolf
KLM werkte het herstructureringsplan afgelopen zomer uit, op een moment dat de markt weer aantrok. De tweede helft van 2020 leek dan ook beter te zullen worden dan de eerste helft. Maar vanaf begin september zette de tweede coronagolf in over Europa en verslechterde de situatie weer snel. Air France-KLM leed in het derde kwartaal (juli, augustus, september) een nettoverlies van bijna 1,7 miljard euro en vervoerde 69,8 procent minder passagiers in vergelijking met Q3 van 2019. Bij KLM was de passagiersdaling het grootst: -75,7 procent.

Voor de laatste drie maanden van 2020 wordt een verdere teruggang (ten opzichte van Q3 in 2020) in vervoer en financiën verwacht. Geconfronteerd met deze cijfers lijkt minister Hoekstra van KLM meer ingrepen te verwachten. Terwijl de productie bij KLM hooguit op 25 procent van vorig jaar uitkomt, wil het bedrijf 85 procent van de werknemers in dienst houden.

En dat laatste is alleen mogelijk door aanhoudende subsidie uit de belastingpot via NOW, een regeling die losstaat van het steunpakket. Bij elkaar opgeteld zal KLM zo eind van dit jaar rond één miljard euro aan niet terug te betalen staatshulp hebben gekregen. De NOW loopt nog door tot 1 juli 2021 (generiek voor het hele bedrijfsleven), maar de regering heeft daarbij wel aangegeven veel kritischer te zullen kijken dan dit voorjaar naar de levensvatbaarheid van de ondernemingen.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta test coronavrije vlucht

Delta test coronavrije vlucht

26/11/2020

Delta Air Lines wil vanaf 19 december tussen Atlanta en Rome passagiers en bemanning testen vóór hun vlucht. Amerikanen die om essentiële redenen moeten reizen, hoeven dan na aankomst niet…

Nieuwe bestuursleden NATM

Nieuwe bestuursleden NATM

26/11/2020

De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) heeft woensdag, tijdens haar algemene ledenvergadering en vooruitlopend op de bestuurswisseling in april 2021, twee nieuwe bestuursleden gekozen. Om de continuïteit van het…

IATA-top 2021 in Boston

IATA-top 2021 in Boston

25/11/2020

IATA houdt in juni 2021 haar jaarvergadering in Boston, Massachusetts, met JetBlue als ‘host.’ Of het om een live top zal gaan of een virtuele, zoals dit jaar, is afhankelijk…