Home / Luchtvaart / Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten, als voorwaarde voor hulp, nu de markt onveranderd slecht blijft.

KLM diende op 1 oktober haar herstructureringsplan in bij minister Wopke Hoekstra van Financiën. In ruil voor sanering zou het bedrijf 3,4 miljard euro aan leningen ontvangen, tegen zeer zachte voorwaarden (met een Euribor-rente van bijna nul). Een klein deel van het geld is inmiddels overgemaakt.

Hoekstra eiste wel een diepe ingreep in de uitgaven bij de airline, als voorwaarde voor volledige betaling. De invulling van de operatie liet hij over aan de directie, maar de bewindsman adviseerde om in elk geval flink te snijden in de personeelskosten, momenteel verreweg de hoogste post op de begroting van KLM. Het ingeleverde plan van CEO Pieter Elbers voorziet hierin: KLM slankt het personeelsbestand af, met ongeveer 15 procent en de werknemers die kunnen blijven zullen – voorlopig – gemiddeld minder verdienen.

Er is echter een discrepantie: terwijl de afspraken met de bonden een looptijd van twee jaar hebben, mag KLM vijf jaar doen over het terugbetalen van de leningen. Mogelijk kan Hoekstra zich daar niet in vinden.

Tweede coronagolf
KLM werkte het herstructureringsplan afgelopen zomer uit, op een moment dat de markt weer aantrok. De tweede helft van 2020 leek dan ook beter te zullen worden dan de eerste helft. Maar vanaf begin september zette de tweede coronagolf in over Europa en verslechterde de situatie weer snel. Air France-KLM leed in het derde kwartaal (juli, augustus, september) een nettoverlies van bijna 1,7 miljard euro en vervoerde 69,8 procent minder passagiers in vergelijking met Q3 van 2019. Bij KLM was de passagiersdaling het grootst: -75,7 procent.

Voor de laatste drie maanden van 2020 wordt een verdere teruggang (ten opzichte van Q3 in 2020) in vervoer en financiën verwacht. Geconfronteerd met deze cijfers lijkt minister Hoekstra van KLM meer ingrepen te verwachten. Terwijl de productie bij KLM hooguit op 25 procent van vorig jaar uitkomt, wil het bedrijf 85 procent van de werknemers in dienst houden.

En dat laatste is alleen mogelijk door aanhoudende subsidie uit de belastingpot via NOW, een regeling die losstaat van het steunpakket. Bij elkaar opgeteld zal KLM zo eind van dit jaar rond één miljard euro aan niet terug te betalen staatshulp hebben gekregen. De NOW loopt nog door tot 1 juli 2021 (generiek voor het hele bedrijfsleven), maar de regering heeft daarbij wel aangegeven veel kritischer te zullen kijken dan dit voorjaar naar de levensvatbaarheid van de ondernemingen.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….