
Air France-KLM overweegt een ‘split order’ tussen Boeing en Airbus voor nieuwe narrow-body vliegtuigen. Dit heeft de CEO, Ben Smith, woensdag gezegd in Parijs.
Smith sprak tijdens een ceremonie voor het in ontvangst nemen van de eerste Airbus A220, een kleiner toesteltype (op de foto links), bestemd voor de regionale markt. De groep heeft zestig A220’s besteld, met opties op nog eens zestig; al deze vliegtuigen zijn voor Air France.
Hoewel nieuwe vliegtuigen op groepsniveau worden aangeschaft, is er nog steeds een ‘A-B’ verdeling: de Airbussen gaan gewoonlijk naar Air France en de Boeings naar KLM. Voor de medium haul beschikt Air France momenteel over 112 vliegtuigen van de Airbus A320-familie; KLM heeft 49 Boeing 737’s van de series -700, -800 en -900. Dochtermaatschappij Transavia heeft 85 Boeing 737-800’s en vier Boeing 737-700’s.
Zowel de Boeing 737’s van KLM en Transavia als de Airbus A320-familie van Air France zijn verouderd. De opvolgers zijn al op de markt: de Boeing 737 MAX en de Airbus A320neo.
Smith lijkt voor beide types te willen kiezen en sprak woensdag over tachtig bestellingen, met nog eens zestig tot tachtig opties. Air France-KLM praat met zowel Airbus als Boeing en denkt binnen enkele maanden een besluit te kunnen nemen.

