Home / Luchtvaart / Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten.

Social media agents kunnen in het Japans vragen van passagiers beantwoorden, tickets boeken en instapkaarten versturen. KLM is de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die gebruik maakt van LINE.

LINE biedt voice-, video- en chatcommunicatie tussen gebruikers, binnenlands, internationaal en ongeacht de telecomprovider. De dienst heeft 82 miljoen actieve gebruikers in thuismarkt Japan. De grootste doelgroep bestaat uit 15- tot 34-jarigen.

De CEO van KLM, Pieter Elbers, zegt in een verklaring: “De uitbreiding met LINE betekent dat onze Japanse klanten ons nog beter zullen weten te vinden, op het kanaal van hun keuze. Toen we op andere markten van start gingen met populaire lokale platformen, zagen we daar een enorme toename in het aantal vragen. Dat is een bevestiging van onze strategie dat we moeten zijn waar de klant is.”

28 miljoen ‘vrienden’
KLM zit sinds 2009 op sociale media en heeft hier ruim 28 miljoen ‘vrienden’ en volgers. Via deze kanalen ontvangt KLM wekelijks meer dan 180.000 vermeldingen, waarvan 35.000 vragen of opmerkingen. Deze vragen en opmerkingen worden persoonlijk beantwoord door 360 servicemedewerkers, tevens het grootste sociale mediateam ter wereld.

KLM biedt de klanten 24/7 ondersteuning op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, WeChat, KakaoTalk en nu dus ook LINE in tien talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Frans, Chinees, Japans en Koreaans.

KLM was de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld waarbij klanten vluchtdocumenten en statusupdates via WhatsApp, Messenger en Twitter konden ontvangen. Bovendien was zij de eerste Westerse luchtvaartmaatschappij op het Chinese WeChat.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
GBTA koopt geheimen ACTE

GBTA koopt geheimen ACTE

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Op papier komt het neer op een fusie achteraf van de twee brancheorganisaties. ACTE…

Werk reissector halveert

Werk reissector halveert

29/10/2020

De werkgelegenheid in de reissector is door de corona-crisis sinds maart met 20 procent afgenomen. In 2021 verdwijnen nog eens 45 procent van de overgebleven banen. Dit bericht Reiswerk donderdag….

Eelde parkeerplaats KLM 

Eelde parkeerplaats KLM 

28/10/2020

KLM vliegt vanaf woensdag twaalf vliegtuigen over naar Groningen Airport Eelde, waar ze mogelijk de hele winter geparkeerd zullen blijven. Door de corona-crisis heeft KLM de komende maanden veel minder…

Wel lunchen, niet vliegen

Wel lunchen, niet vliegen

27/10/2020

Lunchen aan de grond in een Airbus A380, een vliegtuigmaaltijd kopen in de supermarkt: airlines zoeken in coronatijd naar alternatieve bronnen van inkomsten, zonder de lucht in te gaan. Ze…

Kwart airports in gevaar

Kwart airports in gevaar

27/10/2020

192 kleinere luchthavens in Europa staan op omvallen als gevolg van de corona-crisis, zegt ACI. De brancheorganisatie wil geen namen noemen. ACI Europe vertegenwoordigt 740 luchthavens in alle soorten en…

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…