Home / Luchtvaart / Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten.

Social media agents kunnen in het Japans vragen van passagiers beantwoorden, tickets boeken en instapkaarten versturen. KLM is de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die gebruik maakt van LINE.

LINE biedt voice-, video- en chatcommunicatie tussen gebruikers, binnenlands, internationaal en ongeacht de telecomprovider. De dienst heeft 82 miljoen actieve gebruikers in thuismarkt Japan. De grootste doelgroep bestaat uit 15- tot 34-jarigen.

De CEO van KLM, Pieter Elbers, zegt in een verklaring: “De uitbreiding met LINE betekent dat onze Japanse klanten ons nog beter zullen weten te vinden, op het kanaal van hun keuze. Toen we op andere markten van start gingen met populaire lokale platformen, zagen we daar een enorme toename in het aantal vragen. Dat is een bevestiging van onze strategie dat we moeten zijn waar de klant is.”

28 miljoen ‘vrienden’
KLM zit sinds 2009 op sociale media en heeft hier ruim 28 miljoen ‘vrienden’ en volgers. Via deze kanalen ontvangt KLM wekelijks meer dan 180.000 vermeldingen, waarvan 35.000 vragen of opmerkingen. Deze vragen en opmerkingen worden persoonlijk beantwoord door 360 servicemedewerkers, tevens het grootste sociale mediateam ter wereld.

KLM biedt de klanten 24/7 ondersteuning op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, WeChat, KakaoTalk en nu dus ook LINE in tien talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Frans, Chinees, Japans en Koreaans.

KLM was de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld waarbij klanten vluchtdocumenten en statusupdates via WhatsApp, Messenger en Twitter konden ontvangen. Bovendien was zij de eerste Westerse luchtvaartmaatschappij op het Chinese WeChat.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….