Home / Luchtvaart / Ben Smith vergroot macht over Air France, volgt KLM?

Ben Smith vergroot macht over Air France, volgt KLM?

Ben Smith vergroot macht over Air France, volgt KLM?

Ben Smith, de CEO van Air France-KLM, trekt in rap tempo en vrijwel geruisloos de macht naar zich toe. Zo is de woordvoering van Air France uitgerangeerd en voert de holding de regie op het commerciële beleid van Air France. Wacht KLM eenzelfde lot?

“Air France en KLM worden gedegradeerd tot operating carriers en hun CEO’s mogen als lakeien van Smith zijn beleid uitvoeren,” zegt een insider bij KLM tegen Zakenreis. “Je krijgt een holding met een waterhoofd. Het lijkt wel een moderne versie van de centralistische hervormingen die werden doorgevoerd door Lodewijk XIV in het feodale Frankrijk. Ik vrees het ergste. Misschien is het tijd voor une révolution,” aldus de bron.

Commercieel beleid
Midden in de coronacrisis voerde Smith de afgelopen tijd in de bestuurlijke organisatie van Air France grote veranderingen door. Het begon medio mei met de aanstelling van Angus Clarke, een vertrouweling van Smith, als commercieel directeur (CCO) van Air France. Dit is een nieuwe functie bij Air France, die Clarke verantwoordelijk maakt voor alle commerciële activiteiten van de airline, waaronder netwerkplanning, de vloot en customer experience.

Formeel zou Clarke als CCO moeten rapporteren aan de CEO van Air France, Anne Rigail. Ware het niet dat hij tevens aanblijft als EVP Strategy van de holding. In die hoedanigheid maakt Clarke deel uit van het Group Executive Committee (GEC) van Air France-KLM. Tot deze 12 hoogste managers van de luchtvaartcombinatie behoren ook KLM-topman Pieter Elbers en Air France-topvrouw Anne Rigail (zie ook: https://tinyurl.com/Rigail)

Duurzaamheidsbeleid
Een soortgelijke verstrengeling van functies binnen de holding en de afzonderlijke airlines heeft nu ook plaatsgevonden op het gebied van duurzaamheid. Een kwart van de medewerkers is ‘overgeheveld’ naar de groep, zonder overleg met de duurzaamheidsmanager bij Air France, zegt een ingewijde tegen Zakenreis.

De medewerkers ‘rapporteren’ nu aan Constance Thio, verantwoordelijk voor Sustainability & Compliance bij Air France-KLM. Thio valt op haar beurt onder Anne-Sophie Le Lay, die zowel corporate secretary is voor Air France-KLM als voor Air France. Le Lay maakt eveneens deel uit van het Group Executive Committee van Air France-KLM

Communicatie Air France monddood
De Franse krant La Tribune berichtte vorige week dat de afdeling corporate communications van Air France wordt ontmanteld: directeur Benoît Parayre vertrekt en verlaat het bedrijf. Voortaan onderhoudt de holding zelf de contacten met de pers. Daartoe worden de drie onderdelen van communicatie – intern, extern en pers – op verschillende plekken ondergebracht. Externe communicatie gaat naar Catherine Villar, customer experience officer van Air France, en interne communicatie naar Olivier Janicaud, de stafchef van Air France.

Opmerkelijkste wijziging is dat Air France-KLM zich voortaan ontfermt over de communicatie met de pers over Air France-zaken, onder leiding van Alexandre Boissy, SVP Communications van de groep. Zijn hoogste baas is eveneens Anne-Sophie Le Lay.

Kortom: Air France heeft geen eigen corporate communications meer en is feitelijk monddood gemaakt. Mocht de Franse luchtvaartmaatschappij het niet eens zijn met organisatorische wijzigingen die worden opgelegd, dan kan zij daar in ieder geval niet zelf over communiceren met de pers.

Wanneer is KLM aan de beurt?
Binnen een maand tijd heeft de holding Air France-KLM dus drie belangrijke taken van Air France naar zich toegetrokken: het commerciële beleid, het duurzaamheidsbeleid en de communicatie met de pers. Het lijkt erop dat Smith de coronacrisis aangrijpt om vrijwel geruisloos zijn grip op Air France te vergroten en daarmee zijn macht binnen de holding te verstevigen.

Grote vraag is: wanneer is KLM aan de beurt en worden ook daar essentiële functies overgenomen door de holding? Zodra een nieuwe organisatieopzet bij Air France een feit is, lijkt het logisch dat bij KLM dezelfde veranderingen worden doorgevoerd, om de synergie binnen de groep te vergroten.

Topman Ben Smith heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij een betere cohesie binnen Air France-KLM wil en dat meer beslissingen op groepsniveau zouden moeten plaatsvinden. Begin 2019 kwam hij in botsing met Pieter Elbers. Niet vanwege de resultaten van KLM, die consequent veel beter zijn dan die van zustermaatschappij Air France, maar vanwege de relatief onafhankelijke koers van Elbers, waardoor zijn herbenoeming op het spel kwam te staan. Elbers is eveneens voor samenhang binnen de groep, maar wil gelijkwaardige airlines zonder waterhoofd erboven.
Uiteindelijk werd Elbers’ contract toch voor vier jaar verlengd, mede dankzij druk van de Nederlandse overheid en massale steun van het KLM-personeel.

Focus op herstel
De luchtvaartbranche staat momenteel voor de grootste crisis ooit. Voor KLM en Air France geldt dat zij alleen kunnen overleven dankzij overheidssteun.

Elbers heeft recentelijk nog benadrukt dat beide delen van de holding zich moeten focussen op herstel van de markt na corona. Grote organisatorische wijzigingen acht hij nu niet opportuun. Hij vindt Smith opnieuw op zijn pad. De topman van de groep koerst af op een gecentraliseerde holding, met twee operating carriers, waarvan de twee CEO’s slechts zijn opdrachten uitvoeren.

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Enorme groei Zoom  in 2020

Enorme groei Zoom in 2020

01/12/2020

Zoom heeft de verwachte omzet voor boekjaar 2020/21 bijgesteld naar 2,5 miljard dollar, een verdubbeling van de raming uit maart. Het Amerikaanse videobedrijf profiteert in hoge mate van de coronacrisis…

Delta test coronavrije vlucht

Delta test coronavrije vlucht

26/11/2020

Delta Air Lines wil vanaf 19 december tussen Atlanta en Rome passagiers en bemanning testen vóór hun vlucht. Amerikanen die om essentiële redenen moeten reizen, hoeven dan na aankomst niet…

Nieuwe bestuursleden NATM

Nieuwe bestuursleden NATM

26/11/2020

De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) heeft woensdag, tijdens haar algemene ledenvergadering en vooruitlopend op de bestuurswisseling in april 2021, twee nieuwe bestuursleden gekozen. Om de continuïteit van het…