Home / Luchtvaart / Smith in RvC KLM, meer macht via nieuwe structuur

Smith in RvC KLM, meer macht via nieuwe structuur

Smith in RvC KLM, meer macht via nieuwe  structuur

CEO Ben Smith van Air France-KLM krijgt een zetel in de Raad van Commissarissen van KLM, terwijl hij via een nieuw Group CEO Committee meer macht krijgt. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de plannen die de Frans-Nederlandse combine vandaag in een verklaring bekend heeft gemaakt.

Het aanblijven van Pieter Elbers als CEO van KLM staat halverwege de tekst, zonder uitleg wat zich de afgelopen weken heeft afgespeeld tussen hem en Ben Smith. Vaststaat dat de groeps-CEO meer macht heeft opgeëist in de holding, ten koste van de afzonderlijke airlines.

Elbers was onder Smiths voorgangers altijd een fel tegenstander van het opgeven van de autonomie van KLM. Met het accepteren van Smith als lid van de RvC van KLM heeft Elbers daar nu toch op moeten inleveren.

Unaniem
De onderneming zegt dat de negentien leden tellende Raad van Commissarissen ‘unaniem’ de presentatie van Ben Smith over een nieuwe groepsstructuur goedkeurde. De Raad bestaat uit dertien Franse leden, vijf Nederlanders en Smith himself.

Het plan omvat een ‘outline van de strategische ambities’ van de groep, zegt Air France-KLM, evenals  ‘principes van managerial governance, strategische beslissingen en processen op groepsniveau.’ Smiths doel is het ‘versimpelen en verbeteren van het bestuur van de groep.’

Waar blijven KLM en Elbers in dit verhaal? Smith heeft de samenstelling van een nieuw Group CEO Committee aangekondigd, waarin de drie CEO’s zitting nemen: Ben Smith, Pieter Elbers en Anne Rigail (Air France), aangevuld met de CFO van de groep, Frédéric Gagey.

Uit de toevoeging ‘alle drie rapporteren direct aan Benjamin Smith’ kan worden afgeleid dat de groeps-CEO via het comité de touwtjes steviger in handen neemt. Elbers en Rigail zijn allebei benoemd tot plaatsvervangend CEO’s van de groep.

Eigen broek ophouden
KLM presteerde de afgelopen jaren financieel aanzienlijk beter dan Air France. Binnen de holding  gold dat beide airlines hun eigen broek moesten ophouden. Smith heeft zich ten doel gesteld ‘de gehele winstgevendheid van de groep’ te verbeteren. KLM moet daarbij meer integreren met Air France, vindt hij.

Pieter Elbers zou afgelopen avond in Parijs een ontmoeting hebben met de Nederlandse pers, aan de vooravond van de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM. Maar de topman van KLM, wiens hachje is gered, liet verstek gaan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…