Home / Luchtvaart / Smith in RvC KLM, meer macht via nieuwe structuur

Smith in RvC KLM, meer macht via nieuwe structuur

Smith in RvC KLM, meer macht via nieuwe  structuur

CEO Ben Smith van Air France-KLM krijgt een zetel in de Raad van Commissarissen van KLM, terwijl hij via een nieuw Group CEO Committee meer macht krijgt. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de plannen die de Frans-Nederlandse combine vandaag in een verklaring bekend heeft gemaakt.

Het aanblijven van Pieter Elbers als CEO van KLM staat halverwege de tekst, zonder uitleg wat zich de afgelopen weken heeft afgespeeld tussen hem en Ben Smith. Vaststaat dat de groeps-CEO meer macht heeft opgeëist in de holding, ten koste van de afzonderlijke airlines.

Elbers was onder Smiths voorgangers altijd een fel tegenstander van het opgeven van de autonomie van KLM. Met het accepteren van Smith als lid van de RvC van KLM heeft Elbers daar nu toch op moeten inleveren.

Unaniem
De onderneming zegt dat de negentien leden tellende Raad van Commissarissen ‘unaniem’ de presentatie van Ben Smith over een nieuwe groepsstructuur goedkeurde. De Raad bestaat uit dertien Franse leden, vijf Nederlanders en Smith himself.

Het plan omvat een ‘outline van de strategische ambities’ van de groep, zegt Air France-KLM, evenals  ‘principes van managerial governance, strategische beslissingen en processen op groepsniveau.’ Smiths doel is het ‘versimpelen en verbeteren van het bestuur van de groep.’

Waar blijven KLM en Elbers in dit verhaal? Smith heeft de samenstelling van een nieuw Group CEO Committee aangekondigd, waarin de drie CEO’s zitting nemen: Ben Smith, Pieter Elbers en Anne Rigail (Air France), aangevuld met de CFO van de groep, Frédéric Gagey.

Uit de toevoeging ‘alle drie rapporteren direct aan Benjamin Smith’ kan worden afgeleid dat de groeps-CEO via het comité de touwtjes steviger in handen neemt. Elbers en Rigail zijn allebei benoemd tot plaatsvervangend CEO’s van de groep.

Eigen broek ophouden
KLM presteerde de afgelopen jaren financieel aanzienlijk beter dan Air France. Binnen de holding  gold dat beide airlines hun eigen broek moesten ophouden. Smith heeft zich ten doel gesteld ‘de gehele winstgevendheid van de groep’ te verbeteren. KLM moet daarbij meer integreren met Air France, vindt hij.

Pieter Elbers zou afgelopen avond in Parijs een ontmoeting hebben met de Nederlandse pers, aan de vooravond van de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM. Maar de topman van KLM, wiens hachje is gered, liet verstek gaan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….