Home / Luchtvaart / Smith heft Joon mogelijk op

Smith heft Joon mogelijk op

Smith heft Joon mogelijk op

Air France-KLM overweegt de hybride carrier Joon na amper een jaar alweer op te heffen. Dit melden media in Frankrijk. De topman van de holding, Ben Smith, zou hebben gezegd het product Joon ‘niet te begrijpen.’

Persbureau Reuters schrijft vanuit Parijs dat Smith meteen na zijn aantreden in september vraagtekens heeft gesteld bij Joon. ‘Hij heeft heel duidelijk gezegd de positie of de identiteit van Joon niet te begrijpen.’ De interne aanval op Joon past bij het no-nonsense optreden van Smith. De Canadees houdt niet van pappen en nathouden, maar van ferme ingrepen. Eerder wist hij in no-time een voorlopig loonakkoord te regelen met het personeel van Air France, iets wat zijn Franse voorgangers in jaren niet was gelukt.

Het besluit over Joon moet de Raad van Commissarissen van Air France-KLM nog passeren, maar volgens dagblad Le Figaro is de  ontmanteling van Joon in feite al begonnen.

Herintegratie
Smith, die tot eind 2018 tevens CEO van Air France is, zou met de vakbonden praten over herintegratie van het personeel van Joon in Air France, waarvan ze afkomstig zijn.

Dit zal de bonden als muziek in de oren klinken, want ze waren eigenlijk tegen de oprichting van Joon. De piloten gingen vorig jaar alsnog morrend akkoord nadat ze de toezegging hadden gekregen dat de lonen en andere arbeidsvoorwaarden identiek zouden zijn aan die bij Air France. De cabin crew, die deels van buiten kwam, kreeg wel mindere arbeidsvoorwaarden dan bij Air France.

Joon is een dochteronderneming van Air France (KLM is er niet bij betrokken) en begon op 1 december 2017. Het is het geesteskind van Smiths voorganger Jean-Marc Janaillac. De carrier heeft momenteel een vloot van zeventien vliegtuigen – oude toestellen van Air France – op elf routes. Er werken rond de 550 mensen.

Bezettingsgraad
Air France-KLM heeft tot nu toe geen resultaten naar buiten gebracht over Joon. Naar verluidt is de bezettingsgraad van de toestellen hoog, 90 procent, maar dit kan deels worden verklaard uit het feit dat Joon routes heeft overgenomen van Air France, zoals die tussen Parijs en Barcelona. Een geboekte vlucht bij Air France is dan automatisch een vlucht van Joon.

Smiths hoofddoel voor Air France is terugkeer naar winstgroei en daar lijkt Joon niet in te passen. Binnen de Frans-Nederlandse groep presteert KLM veel beter dan Air France. Vorig jaar had KLM een winstmarge van 8,8 procent; Air France 3,7 procent.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…