Home / Luchtvaart / Smith: Air France-KLM moet naar marge van 7-8 procent

Smith: Air France-KLM moet naar marge van 7-8 procent

Smith: Air France-KLM moet naar marge van 7-8 procent

Air France-KLM moet binnen vijf jaar haar operationele marge verhogen van de geraamde vier procent over 2019 naar zeven tot acht procent. Dit heeft de CEO, Ben Smith, dinsdag gezegd tijdens de Investor Day in Parijs.

De operationele marge, een belangrijke maat voor winstgevendheid, van KLM zit al jaren veel hoger dan die van Air France, maar is wel dalende. In 2017 zat KLM op een top van 10,4 procent, in 2018 daalde dit naar 9,8 procent en dit jaar komt KLM uit op een geraamde 7,4 procent.

Air France daalde nog sterker: van 5,5 procent (2017) via 1,7 procent in 2018 naar 1,2 procent in 2019 (raming). De gezamenlijke marge daalde daardoor logischerwijze ook.

Acceptabel
De financieel directeur van de groep, Frédéric Gagey, zei vandaag dat ‘een zeker verschil’ in de marge tussen de twee airlines acceptabel is. De kosten van de luchthavens en de sociale lasten in Frankrijk zijn hoger dan in Nederland en daarom is het ‘logisch’ dat de marge bij Air France lager  is. Gagey: ‘Maar het verschil moet kleiner worden.’

Ben Smith wil nu een hogere marge bereiken voor de hele groep, door een ‘sales drive’ in combinatie met een hogere efficiëntie, vooral bij Air France, onder meer door vlootvernieuwing. ‘De groep Air France-KLM heeft alles in zich om haar leidende positie in Europa te heroveren,’ zei Smith.

Vlootvernieuwing
Zowel bij KLM als Air France wordt de vloot de komende jaren sterk vernieuwd en het aantal vliegtuigtypes verminderd. Zo dankt KLM voor de long haul de laatste Boeing 747’s af (Air France deed dat eerder al) en gaan bij Air France de Airbus A380’s eruit. Ervoor in de plaats komen Boeing 787’s bij KLM en Airbus A350’s en 787’s bij Air France.

Smith wil ook het aantal uren dat de vloot bij Air France wordt benut verhogen. Nu zit een toestel van Air France op de long haul gemiddeld 14 uur in de lucht, bij KLM is dit 15,4 uur.

De CEO benadrukte nog eens dat zowel Air France als KLM ‘premium’ merken blijven bestaan. Berichten van eerder dit jaar dat KLM een B-merk zou worden zijn ‘absoluut niet waar,’ zei hij.

Transavia
Transavia, de prijsvechter binnen de groep, krijgt in de nieuwe plannen veel ruimte voor groei. In het verleden verzetten de piloten van Air France hiertegen, maar Smith heeft hen weten te overtuigen dat een groter Transavia goed is voor de hele groep.

Er zit daarom geen plafond meer op de omvang van de vloot en het aantal bestemmingen. Transavia heeft nu 79 vliegtuigen (allemaal Boeing 737’s), voor de Nederlandse en Franse tak samen. Smith zei dat daar elk jaar vijf tot zes toestellen bij zullen komen. Transavia France opent in april 2020 een nieuwe basis in Montpellier.

Overnames
Air France-KLM kijkt intussen met gemengde gevoelens naar wat er gebeurd op het terrein van consolidatie. De International Airlines Group (IAG) heeft net aangekondigd Air Europa te willen overnemen.

Air Europa is nu een partner van Air France en KLM in SkyTeam. Als de overname door IAG doorgaat verlaat Air Europa de alliantie en dat is geen goed nieuws voor Air France-KLM.

Maar Ben Smith trok vandaag in twijfel of de overname van Air Europa doorgang mag vinden van de Europese Commissie. Het zou namelijk betekenen dat de drie grootste airlines in Spanje: Iberia, Vueling en Air Europa dezelfde eigenaar hebben.

Air France-KLM zal verder ‘pragmatisch’ omgaan met mogelijkheden voor consolidatie, zei Smith. Momenteel lijkt de groep andere airlines in het vizier te hebben die zij zou willen overnemen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…

Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…