Home / Luchtvaart / Smith: 10 mld is niet genoeg

Smith: 10 mld is niet genoeg

Smith: 10 mld is niet genoeg

De 10,4 miljard euro steun voor Air France-KLM uit Parijs en Den Haag houdt het concern minder dan een jaar in de lucht, denkt topman Ben Smith. De twee regeringen moeten daarom verder bijspringen, nu in de vorm van extra aandelenkapitaal, vindt hij.

In een vraaggesprek met het Franse dagblad L’Opinion zegt Smith dat zijn bedrijf er “alles” aan doet om intern besparingen door te voeren en de 7 miljard aan hulp van de Franse en 3,4 miljard van de Nederlandse regering goed te besteden. Maar of dit alles voldoende is, waagt hij te betwijfelen.

De 10,4 miljard Frans-Nederlandse assistentie bestaat op papier uit leningen. In de praktijk is er evenwel geen enkele garantie dat Air France en KLM dit ooit terug kunnen betalen. Gezien de huidige ontwikkelingen in de luchtvaart is dit ook twijfelachtig. Na een lichte opleving in juli en augustus (ten opzichte van de maanden daarvoor), zakte de markt in september weer weg tot een getal tussen de 20 en 30 procent, gemeten in aantallen vervoerde passagiers, ten opzichte van vorig jaar.

In RPK’s (revenue passenger kilometers) is de teruggang nog hoger omdat het intercontinentale verkeer al maanden grotendeels stilligt. Air France-KLM leed in het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 4,4 miljard euro. En dat terwijl het eerste kwartaal nog grotendeels ‘corona-vrij’ was. Voor het hele jaar zullen de verliezen verder oplopen.

Ben Smith wil geen verdere verplichtingen voor zijn bedrijf, maar streeft bovenop het pakket van 10,4 miljard naar herkapitalisatie. Dit betekent dat aandeelhouders een deel van de schuld overnemen in ruil voor de emissie van extra aandelen. De Franse en Nederlandse staat zijn met 14,3 en 14 procent grootaandeelhouders en het ligt voor de hand dat Smith vooral naar hen kijkt voor meer kapitaal. De CEO zegt in het interview dat de gesprekken hierover al gaande zijn.

Subsidie
De ‘leningen’ uit Parijs en Den Haag vormen niet de enige ondersteuning. Air France en KLM ontvangen sinds maart forse subsidie op de loonsom. De twee airlines zullen aan het eind van 2020 naar schatting samen drie miljard euro aan niet terug te betalen hulp uit de respectieve schatkisten hebben ontvangen.

De Nederlandse minister van Financiën, Wopke Hoekstra, liep bij RTL Z alvast vooruit op mogelijk extra steun voor Air France-KLM. In dat geval moet de top van Air France-KLM inleveren, vindt hij. In mei kreeg Ben Smith, tegen de zin van de Nederlandse staat als aandeelhouder, een bonus toegekend van tegen de 2,8 miljoen euro.

Hoekstra noemde die houding deze maand in een interview met Zakenreis “teleurstellend.” Smith liet in maart zijn eigen ‘gewone’ salaris wel verlagen, met een kwart – voorlopig. De Nederlandse minister zegt nu dat Smith en andere top executives wat hem betreft bij meer subsidie of leningen van de overheden ‘echt’ moeten inleveren.

Of failliet laten gaan
“Als je in zo’n crisis wat vraagt van het personeel, mag je ook wat vragen van het management en zeker van het hoogste management,” aldus de minister tegen RTL Z, in een verwijzing naar de loonsverlagingen die bij KLM aanstaande zijn.

De directie van KLM zal, zoals het er nu voorstaat, op 1 oktober met een reorganisatieplan komen, waarin ontslagen en loonsverlagingen voor het overgebleven personeel zijn opgenomen. Bij Air France lijkt vooralsnog geen sprake van lagere salarissen en dat betekent dat de regering in Parijs nog meer loonsubsidie zal moeten geven. Wel is de Franse airline voornemens in te krimpen in aantallen werknemers. “De onderneming moet met een geloofwaardig plan komen om verder te kunnen,” zei Hoekstra tegen RTL Z.

Het alternatief voor de twee regeringen is géén extra hulp te geven. In dat geval gaat Air France-KLM failliet. Dit is een scenario waar Ben Smith vooralsnog geen rekening mee wil houden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….