
De twintig bedrijven en instellingen uit de transportsector die in 2018 het plan Slim en Duurzaam lanceerden, hebben deze week in een update gezegd ondanks de coronacrisis kansen te zien voor een “duurzame luchtvaartindustrie die wereldwijd het verschil maakt.”
De organisaties spreken over “een enorme impact” van corona op de luchtvaart. “Ondanks de druk op onze organisaties nemen wij de verantwoordelijkheid om te blijven investeren in verduurzaming van de luchtvaartsector,” schrijven Schiphol, KLM, easyJet, Corendon, NS, TU Delft en VNO NCW en de andere deelnemers in de update.
Hoewel de Nederlandse luchthavens in april, mei en juni nagenoeg leeg waren en het aantal passagiers ook nu nog maar moeizaam op gang komt, houdt Slim en Duurzaam hoop. “Het vliegverkeer zal een belangrijke rol blijven spelen om Nederland verbonden te houden met de wereld voor onze welzijn en welvaart,” stellen ze. “Nederland is een handelsland en pionier op het gebied van (duurzame) innovatie. We zien ondanks de crisis mogelijkheden om ons te blijven inzetten voor een duurzame luchtvaartindustrie die wereldwijd het verschil maakt.”
Het doel van Slim en Duurzaam blijft onverkort “een significante verlaging van de CO2-emissies in de luchtvaart.” De sector zou daarmee op termijn “een van de meest duurzame, comfortabele en snelle manieren van vervoer” kunnen zijn. In 2030 moet de CO2-uitstoot van de luchtvaart vanuit Nederland volgens dit plan zijn teruggebracht tot het niveau van 2005.

