
Zuid-Afrika krijgt er binnenkort een nieuwe prijsvechter bij onder de naam Skywise. De voortekenen zijn niet goed: vrijwel alle Zuid-Afrikaanse lagekostenmaatschappijen mislukten de afgelopen jaren.
Skywise wil vanaf 15 maart beginnen met vluchten tussen Kaapstad en Johannesburg, de twee belangrijkste bevolkingscentra van Zuid-Afrika. Het lijkt nu wel te zullen lukken; Skywise deed in 2013 ook al eens een poging, maar kwam nooit van de grond.
Achter Skywise zitten deels investeerders en bestuurders die ook bij andere – ter ziele gegane – lcc’s waren betrokken.
In Zuid-Afrika (54 miljoen inwoners) bestaat een relatief grote vraag naar luchtvervoer door de sterke economie (mijnbouw, agrarische sector) en de grote afstanden. Maar de luchtvaart in de regenboognatie lijdt al jaren een kwakkelend bestaan, vooral door mismanagement.
Marktleider South African Airways (SAA), een staatsbedrijf, is verlieslijdend en zag de afgelopen jaren de ene na de andere CEO verdwijnen.
De concurrentie verging het niet veel beter. Sinds 1991 ontstonden zeker tien nieuwe airlines, meestal prijsvechters, waarvan de meeste mislukten.
Op dit moment zijn er drie prijsvechters op de markt in Zuid-Afrika: Mango, dat deel uitmaakt van SAA, Kulula, onderdeel van British Airways-franchisenemer Comair en FlySafair, een dochteronderneming van vrachtvervoerder en charteraar Safair.