Home / Luchtvaart / Situatie piloten KLM ongewis

Situatie piloten KLM ongewis

Situatie piloten KLM ongewis

KLM heeft de ruzie met de Groepscommissie Vliegers (GC 32) even weten te sussen, maar met de afwijzing van het cao-akkoord door de KLM-leden bij de VNV is er een nieuw probleem: er moet mogelijk opnieuw worden onderhandeld met de bond – alles draait om de werkdruk en de situatie is ongewis. Binnen de VNV heerst ook verdeeldheid.

GC 32 kwam vorige maand in opstand, omdat in hun ogen hoofd Vliegdienst Bart de Vries – officiële functieaanduiding: EVP Flight Ops – niet genoeg deed om hun werkdruk te verlagen, terwijl ze daar al enige jaren op aandringen. De Commissie, een onderdeel van de ondernemingsraad, zegde daarom haar vertrouwen in De Vries op.

De Vries vervangen
De COO van KLM, René de Groot, heeft Bart de Vries nu vervangen als onderhandelaar met de piloten in GC 32. Twee andere managers, Eimerd Bult en Karel Bockstael, hebben het overgenomen. “De Vries is geneutraliseerd, maar nog niet ontslagen,” zegt een bron bij KLM tegen Zakenreis.

De nieuwe onderhandelaars en de Groepscommissie hebben intussen een reeks gesprekken gevoerd en zijn collectief tot de conclusie dat de huidige situatie ‘onwenselijk’ is, zegt GC 32 in een interne notitie. Er is een ‘gezamenlijk plan van aanpak’ opgesteld; de situatie zal in september worden geëvalueerd.

Structuur
Er is een dubbele overlegstructuur tussen KLM en de piloten. De directie sluit met vakbond VNV altijd de cao af, terwijl GC 32 de praktische gang van zaken voor ‘de cockpit’ afhandelt. De GC heeft vanuit de wet op de ondernemingsraden onder meer de taak om werkroosters te bewaken.

Terwijl de VNV dacht een akkoord te kunnen voorleggen aan haar KLM-leden, inclusief roosters, kwamen de KLM-piloten in de Groepscommissie tot de conclusie dat die roosters niet zouden werken. GC 32 stelt dat KLM de afgelopen jaren te weinig mensen heeft aangenomen.

In die nieuwe cao zou de cockpit er financieel weliswaar op vooruit gaan, maar de verlaging van de werkdruk, onder meer door het aannemen van nieuwe piloten, zou pas ingaan in 2019. De piloten – in GC 32 én de ledenraad van de VNV – eisen dat KLM zich aan de huidige cao houdt.

Kwalen
De directie van KLM verwees eerder tegenover GC 32 naar het cao-akkoord als oplossing van alle kwalen. De VNV voelde zich aanvankelijk niet aangesproken en zei dat het om twee verschillende overlegstructuren ging. Maar toen de directie van KLM wél een verband legde, kon de VNV niet anders dan zich achter GC 32 op te stellen.

Voor de leiding van VNV is de opstelling van de ledenraad ook een forse nederlaag. President Arthur van den Hudding van de bond en zijn team hadden zich hard gemaakt voor het akkoord, maar hun onderhandelingsresultaat kwam als een boemerang terug. Ze hebben de sfeer onder de piloten niet goed ingeschat. “Het vertrouwen van de ledenraad in het VNV-bestuur is in feite opgezegd,” zegt de KLM-bron.

De bond zal nu mogelijk weer met de KLM-directie moeten praten en een nieuw voorstel voor een cao zal in lijn moeten komen met de positie van de piloten in GC 32. Zover is het nog niet. De ledenraad is halverwege de afhandeling van het ‘cao-protocol’, waarop een amendement is aangenomen. Voor het goedkeuren van de cao is een tweederde meerderheid in de raad nodig.

“De kans is groot dat het protocol, inclusief amendement het niet haalt,” aldus de bron. ‘Het bestuur van VNV wil pas opnieuw met KLM onderhandelen als het hele protocol is afgewezen. Met een een halve opdracht, waar de ledenraad nu staat, kan VNV niet terug. ‘Bij het volgende amendement komen jullie weer onderhandelen zeker,” aldus de bron.

 Hardere opstelling
De ledenraad KLM binnen VNV wil een veel hardere opstelling van het bondsbestuur. Zij eist een algemene vergadering over het onderwerp, waarin ook stakingen als middel zijn genoemd om de eisen kracht bij te zetten.

KLM-baas Pieter Elbers zei afgelopen week in Sydney tegen Zakenreis dat de situatie als een interne kwestie te beschouwen. KLM is ‘druk bezig’ een uitweg te vinden. “Het is een bijzonder vervelende zaak. Problemen zijn er om op te lossen, niet om ze te laten voortbestaan,” aldus Elbers.

De directie wijst er verder op dat dit jaar 250 nieuwe vliegers in dienst zullen komen, volgend jaar nog eens 120.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…