Singapore Airlines (SIA) hervat in oktober dit jaar de non-stop verbindingen tussen Singapore en Newark, bij New York. De vlucht van 18 uur en drie kwartier zal dan de langste zijn die er bestaat.
De verbinding zal vanaf medio oktober dagelijks worden onderhouden. SIA zet op de route tweemotorige Airbus A350-900ULR’s in (URL staat voor ultra long range). De carrier heeft zeven van deze vliegtuigen besteld. In het toestel komen slechts 161 stoelen: 67 in business class en 94 in economy.
Een woordvoerder van SIA zegt in een toelichting tijdens de IATA-top in Sydney dat is gekozen voor een relatief laag aantal stoelen om het reiscomfort van de passagiers op de lange reis te vergroten. Singapore Airlines wil ook de route naar Los Angeles gaan vliegen, maar de datum voor lancering is nog niet bekendgemaakt.
Airbus A350
Het is niet voor het eerst dat Singapore Airlines ultralange routes bedient. Tussen 2004 en 2013 vloog de carrier ook non-stop tussen Singapore en New York, met een Airbus A340. De viermotorige A340 was een ‘kerosineslurper’ en is door SIA inmiddels uit de roulatie gehaald.
De Airbus A350 is een veel zuiniger toestel, evenals de Boeing 787 Dreamliner. De komst van deze twee nieuwe types toestellen heeft de ultralange vlucht vanuit kostenniveau weer aantrekkelijk gemaakt voor airlines.
Qantas vliegt sinds maart nonstop met een Boeing 787-9 Dreamliner op de route tussen Perth en Londen, een afstand van 14.500 kilometer. Met zeventien uur en twintig minuten is dit momenteel de op één na langste vlucht ter wereld. Koploper is Qatar Airways tussen Doha en Auckland, Nieuw-Zeeland, een reis van achttien uur en vijf minuten.
Vanaf eind dit jaar staat Singapore Airlines weer bovenaan.

