Singapore Airlines is content over de Airbus A350, zegt Peter Tomasch, Regional PR Manager Europe tegen Zakenreis. SIA zet sinds deze week de A350 in, op de route vanaf Amsterdam. Concurrent Qatar Airways klaagt al langere rijd over de A350.
Singapore Airlines gunde Amsterdam de primeur met haar A350, die dagelijks heen en weer vliegt naar de stadstaat. Het toestel vervangt de Boeing 777 op de route. SIA heeft nu twee van de bestelde A350-900’s ontvangen. Met de eerste twee exemplaren voerde de carrier testvluchten uit in Azië. “De ervaringen waren uitstekend,” zegt Tomasch.
De A350’s van SIA hebben 253 stoelen in drie klassen: 42 in businessclass, 24 in premium economy en 187 in economy.
De A350 behoort net als de Boeing 787 Dreamliner tot een nieuwe generatie tweemotorige vliegtuigen voor de lange afstand, waarin veel composiet is verwerkt. De vliegtuigen zijn daardoor, zo claimen de fabrikanten, lichter, sterker, duurzamer en zuiniger.
Qatar Airways was begin vorig jaar de launch customer van de A350. De Arabische carrier ontving sindsdien acht toestellen, maar heeft veel problemen gemeld, onder meer met deuren en motoren. Qatar is de grootste klant voor de A350, met een totale order van tachtig toestellen, gevolgd door SIA met 67.
Singapore Airlines verwacht binnen een jaar elf Airbus A350-900 vliegtuigen in de vloot te zullen hebben. Naast de bestelling van 67 vliegtuigen heeft de Aziatische maatschappij nog een optie voor twintig extra Airbus A350-900 vliegtuigen.

