
Singapore Airlines (SIA) heeft over boekjaar 2020/21 het aantal vervoerde passagiers zien dalen met 97,4 procent. De omzet ging terug met 76,1 procent.
Het financiële jaar van Singapore Airlines strekt zich uit van 1 april tot en met 31 maart van het volgende kalenderjaar. In 2020/21 liep de periode parallel aan de eerste twaalf maanden van de coronacrisis, onbedoeld uiteraard. Financieel leed SIA een nettoverlies van omgerekend 2,65 miljard euro. Alleen de vrachtdivisie deed het goed – zoals bij de meeste airlines – de omzet hier steeg met 40 procent.
SIA was voorafgaande aan de pandemie een succesvolle, winstgevende carrier, die veel meer passagiers vervoerde dan het inwoneraantal van Singapore. De kleine stadstaat in Zuidoost-Azië heeft een bevolking van 5,7 miljoen. De Singapore Airlines Group (SIA en prijsvechter Scoot) vervoerde in 2019 nog 35 miljoen passagiers. Een jaar later was dit gedaald tot 596.000.
Hoewel er inmiddels sprake is van herstel, ten opzichte van een jaar geleden, komen de huidige vervoerscijfers nog bij lange na niet in de buurt van weleer. “Ondanks het groeiende optimisme door het stijgende tempo van vaccinaties, wereldwijd, blijven er veel grenscontroles en reisrestricties bestaan,” zegt Singapore Airlines in een verklaring. De maatschappij maakt zich zorgen over nieuwe coronagolven en het ontstaan van “meer virulente varianten” van het virus.
Foto © Singapore Airlines

