Home / Luchtvaart / SIA gaat voor ultra long haul

SIA gaat voor ultra long haul

SIA gaat voor ultra long haul

Singapore Airlines heeft de afgelopen week de non-stop-vlucht tussen Singapore en New York hervat. Verbindingen naar andere steden in de VS zullen volgen. Wordt SIA hiermee weer de trendsetter op het gebied van ultra long-haul?

De carrier zet de Airbus A350-900ULR in op de route, een toestel dat speciaal is gebouwd voor de zeer lange afstand, ULR staat voor ultra long range. De vlucht tussen de stadstaat en Newark, bij New York is met 18 uur en drie kwartier de langste zijn die er bestaat.

Cabine aangepast
SIA heeft de cabine wel aangepast. Er staan slechts 161 stoelen in de ‘ULR’: 67 in business class en 94 in premium economy. In de gewone A350-900 passen 250 tot 300 stoelen. De aanpassing is bedoeld om een lager startgewicht te bereiken en om de passagiers aan boord meer ruimte te geven. De eerste vluchten van SIA met de A350-900ULR zijn tot nu toe goed verlopen.

De ticketprijs is hoger dan normaal, omdat er geen economy tarief is. Een retour in economy comfort begint bij 1.400 euro, een business class ticket kost minimaal 4.400 euro.

Het is niet voor het eerst dat Singapore Airlines ultralange routes bedient. Tussen 2004 en 2013 vloog de maatschappij ook non-stop tussen Singapore en New York, met een Airbus A340. De viermotorige A340 stond bekend als een ‘kerosineslurper’. Toen de olieprijs op een hoogtepunt was, besloot SIA de route te staken. De A340’s zijn inmiddels afgedankt.

Zuinig
De Airbus A350 is een veel zuiniger toestel, evenals de Boeing 787 Dreamliner. De komst van deze twee nieuwe types toestellen heeft de ultralange vlucht vanuit kostenniveau weer aantrekkelijk gemaakt voor airlines.

In totaal krijgt SIA zeven A350-900ULR’s. Van de ‘gewone’ A350-900 heeft de carrier 21 in dienst, met uitstaande orders voor nog eens 39 stuks. In de standaard Airbus A350-900 van SIA staan 253 stoelen, verdeeld over business (42), economy comfort (24) en economy (187). SIA zet dit toestel onder meer in op de route naar Amsterdam.

Qantas vliegt sinds maart nonstop met een Boeing 787-9 Dreamliner op de route tussen Perth en Londen. Met zeventien uur en twintig minuten is dit momenteel de op twee na langste vlucht ter wereld. Na koploper Singapore-New York van SIA staat Qatar Airways op de tweede plaats, met een lijn tussen Doha en Auckland, Nieuw-Zeeland, een reis van achttien uur en vijf minuten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….