De CEO van Boeing, Dennis Muilenburg, moest zich gisteren voor de Amerikaanse senaat verantwoorden voor het debacle rond de 737 MAX. Boeing werd verweten vooral dollartekens voor ogen te hebben gehad bij de bouw van het toestel. Het type staat sinds medio maart aan de grond nadat bij twee crashes 346 mensen omkwamen.
Boeing wilde volgens senatoren de MAX zo snel mogelijk op de markt brengen omdat concurrent Airbus de Amerikaanse fabrikant een stap was voor geweest met de A320neo. De certificering van de MAX zou overhaast zijn gebeurd.
Ontwerp
Verhoren in de Senaat staan bekend om hun pittige karakter, waarbij onderzoek naar de feiten doorgaans belangrijker is dan partijpolitiek. Muilenburg moest gisteren spitsroeden lopen voor de Senate Committee on Commerce, Science & Transportation.
De parlementariërs wilden weten hoe het mogelijk was dat de Boeing MAX in 2016 certificering kreeg, terwijl achteraf bleek dat er ontwerpfouten waren gemaakt, met name in een nieuw anti-stall-systeem onder de naam Manoeuvring Characteristics Augmentation System (MCAS). Zeer waarschijnlijk was MCAS de boosdoener in beide crashes: die van Lion Air op 29 oktober 2018 en van Ethiopian op 10 maart 2019.
Volgens commissievoorzitter Roger Wicker, een Republikein, heeft Boeing zich mogelijk schuldig emaakt aan ‘een patroon van opzettelijke verhulling’ rond MCAS. Wicker wees erop dat bij het uitproberen van MCAS in simulatoren geen rekening is gehouden met de reactie van de piloten.
In de cockpit van de twee gecrashte toestellen klonken vlak na het opstijgen verscheidene waarschuwingssignalen. De bemanning wist daar niet adequaat op te reageren, mede doordat ze van het bestaan van MCAS niet op de hoogte waren en niet voldoende tijd hadden om in te grijpen.
Luchtigheid
Boeing had op voorhand beter moeten weten, redeneerde Wicker, die verwees naar uitgelekte correspondentie tussen de voormalige chief technical pilot van Boeing, Mark Forkner, met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. ‘Hieruit blijkt een verontrustend niveau van luchtigheid en onachtzaamheid,’ aldus Wicker.
De Senaat dwong Boeing eerder e-mailverkeer en andere data af te staan voor onderzoek. In een van de mails geeft een testpiloot toe ‘in feite’ te hebben gelogen tegen de FAA over de MAX.
Fouten
Muilenburg erkende tijdens de hoorzitting dat Boeing fouten heeft gemaakt met de MAX. ‘Maar we hebben ervan geleerd en weten nu hoe we de MAX moeten aanpassen.’
Boeing werkt sinds maart aan veranderingen in de MAX, met name rond MCAS. Het is nog altijd niet duidelijk wanneer het toestel, waarvan er honderden aan de grond staan, weer kan vliegen.
Het debacle kost Boeing intussen veel geld. Het bedrijf heeft een boekhoudkundige voorziening van vijf miljard moeten nemen om claims op te vangen. Boeing geeft verder de families van de 346 mensen die zijn omgekomen een ruime schadevergoeding.

