
Schiphol stelt de bouw van een nieuwe terminal uit. Door de coronacrisis is er ineens geen gebrek aan capaciteit meer – het laatste was de reden voor uitbreiding. De luchthaven verwacht volledig herstel van het verkeer niet vóór 2023.
Het uitstel van de A-terminal is door Schiphol verstopt in een persbericht waarin staat dat de vrijwel volledige afwezigheid van vliegverkeer en passagiers op dit moment ‘kansen biedt om werkzaamheden versneld uit te voeren.’
Halverwege het bericht staat een korte passage met het belangrijkste nieuws: “Voor de nieuwe terminal wordt de lopende aanbestedingsprocedure in tijd gefaseerd.” Dit is eufemistische taal voor: de bouw wordt uitgesteld.
Oorspronkelijk zou in juni 2020 de uitvoering van het project worden gegund aan inschrijvers, waarna de bouw spoedig daarna een aanvang zou nemen. In 2014 zou de nieuwe terminal worden opgeleverd. Dit hele proces is nu verzet naar ‘een latere datum,’ door Schiphol niet nader gespecificeerd.
Gas terug
De bouw van de nieuwe pier, onderdeel van de bestaande terminal, vindt wel doorgang, vooral omdat de werkzaamheden hiervoor al in volle gang waren. Maar over de hele linie neemt Schiphol gas terug door de geplande investeringen fors te verlagen.
“Zoals eerder aangegeven zal de corona pandemie voor een nog onbekende periode een ongunstig effect hebben op de passagiersvraag naar vliegreizen via de luchthavens van de Schiphol Group,” schrijft het bedrijf. “Het is niet ondenkbaar dat het enkele jaren gaat duren voordat het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen terug op het niveau van voor de corona-crisis is.”
Vorige week zei de CEO, Dick Benschop, te verwachten dat de luchthaven op zijn vroegst in 2023 kan keren op het niveau van vóór de corona-crisis.

