Home / Luchtvaart / Satellietnavigatie bij LVNL

Satellietnavigatie bij LVNL

Satellietnavigatie bij LVNL

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is donderdag overgestapt op satellietnavigatie. Vliegtuigen navigeren voortaan niet meer via fysieke bakens op de grond, maar met een gps-signaal van satellieten.

Satellietnavigatie wordt wereldwijd in stappen geïntroduceerd, in Europa mede gestimuleerd door Europese wetgeving. LVNL zegt in Europa te behoren tot de voorlopers.

Michiel van Dorst, de CEO van LVNL zegt in een communiqué: “Met deze overstap zorgt LVNL ervoor dat het ontwerp van vliegroutes flexibeler wordt, zodat luchtvaartmaatschappijen efficiënter kunnen gaan vliegen. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik, het terugdringen van geluidshinder en draagt bij aan de toekomstige herindeling van ons luchtruim. Deze innovatie doen we voor Nederland, onze klanten en voor bewoners in de omgeving van luchthavens.”

Voorgeprogrammeerd
Bij satellietnavigatie gebruiken piloten voorgeprogrammeerde punten in de navigatiecomputer. Dit levert een aantal voordelen op, zo zegt LVNL. Zo kunnen vliegtuigen, wanneer het instrument landingssysteem van een baan niet beschikbaar is, zoals bij onderhoud, met satellietnavigatie en bij voldoende zicht blijven landen op de landingsbanen die de minste geluidshinder opleveren. “Daarmee verminderen we geluidshinder voor bewoners onder de routes naar de Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan,” aldus de luchtverkeersleiding.

Volgens LVNL is het nu ook mogelijk efficiëntere vliegroutes te ontwikkelen. “Vliegtuigen kunnen bij nieuw te ontwerpen routes exacter gaan vliegen naar luchthavens in Nederland, waar mogelijk om woonkernen heen. Daarbij wordt de daling van vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen, wat leidt tot minder geluidshinder.

LVNL blijft intussen investeren in grondbakens, voor vliegtuigen die niet de juiste technologie aan boord hebben. “Ook bij een eventuele storing in de satellietnavigatie dienen de navigatiebakens op de grond als één van de back-up systemen.” Er komen wel  minder bakens: van de negen nu bestaande blijven alleen die bij Rotterdam, Schiphol, Eelde en Maastricht in gebruik.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….