Home / Luchtvaart / Satellietnavigatie bij LVNL

Satellietnavigatie bij LVNL

Satellietnavigatie bij LVNL

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is donderdag overgestapt op satellietnavigatie. Vliegtuigen navigeren voortaan niet meer via fysieke bakens op de grond, maar met een gps-signaal van satellieten.

Satellietnavigatie wordt wereldwijd in stappen geïntroduceerd, in Europa mede gestimuleerd door Europese wetgeving. LVNL zegt in Europa te behoren tot de voorlopers.

Michiel van Dorst, de CEO van LVNL zegt in een communiqué: “Met deze overstap zorgt LVNL ervoor dat het ontwerp van vliegroutes flexibeler wordt, zodat luchtvaartmaatschappijen efficiënter kunnen gaan vliegen. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik, het terugdringen van geluidshinder en draagt bij aan de toekomstige herindeling van ons luchtruim. Deze innovatie doen we voor Nederland, onze klanten en voor bewoners in de omgeving van luchthavens.”

Voorgeprogrammeerd
Bij satellietnavigatie gebruiken piloten voorgeprogrammeerde punten in de navigatiecomputer. Dit levert een aantal voordelen op, zo zegt LVNL. Zo kunnen vliegtuigen, wanneer het instrument landingssysteem van een baan niet beschikbaar is, zoals bij onderhoud, met satellietnavigatie en bij voldoende zicht blijven landen op de landingsbanen die de minste geluidshinder opleveren. “Daarmee verminderen we geluidshinder voor bewoners onder de routes naar de Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan,” aldus de luchtverkeersleiding.

Volgens LVNL is het nu ook mogelijk efficiëntere vliegroutes te ontwikkelen. “Vliegtuigen kunnen bij nieuw te ontwerpen routes exacter gaan vliegen naar luchthavens in Nederland, waar mogelijk om woonkernen heen. Daarbij wordt de daling van vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen, wat leidt tot minder geluidshinder.

LVNL blijft intussen investeren in grondbakens, voor vliegtuigen die niet de juiste technologie aan boord hebben. “Ook bij een eventuele storing in de satellietnavigatie dienen de navigatiebakens op de grond als één van de back-up systemen.” Er komen wel  minder bakens: van de negen nu bestaande blijven alleen die bij Rotterdam, Schiphol, Eelde en Maastricht in gebruik.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…