
De Vlaamse Luchtvaartmaatschappij VLM heeft een sale & lease back overeenkomst gesloten met het Amerikaanse Jetstream Aviation, over een deel van de vloot van Fokker 50’s, om kapitaal te vergaren.
Hoeveel van de elf Fokker 50’s zijn verkocht heeft VLM niet bekendgemaakt, maar de constructie met Jetstream is een aanwijzing dat de Belgische maatschappij nog steeds financiële problemen heeft. Vorige maand werd om deze reden het filiaal in Rotterdam gesloten – hoewel de verbinding tussen Rotterdam The Hagie Airport en Hamburg (de enige vlucht in Nederland) voorlopig wel blijft doorgaan.
VLM, opgericht in 1993 en later verkocht aan Air France-KLM, begon na een management buy-out eind 2014 aan een tweede leven, maar de resultaten vallen tot nu toe tegen. De carrier, een gevestigd in Antwerpen, werkt aan een reorganisatie en wil in 2016 weer winstgevend zijn. Of dat zal lukken is helemaal de vraag – de verliezen werden de afgelopen maanden almaar groter.
Maar CEO Steve Blair houdt de moed erin. In een verklaring zegt hij: “2015 was een overgangsjaar. Wij zijn volop bezig met het afronden van een reorganisatie. De herfinanciering moet de luchtvaartmaatschappij stevig wapenen om opnieuw winstgevend te worden in 2016. Er moesten het voorbije jaar veel moeilijke beslissingen worden genomen. De overeenkomst met Jetstream betekent een nieuwe belangrijk engagement en vertrouwen in de toekomst van VLM Airlines.”
Door de sale & lease back – een gebruikelijke constructie in de luchtvaart – krijgt VLM weer geld in kas, waarmee de carrier op nieuwe routes wil vliegen. VLM heeft meteen een nieuwe basis met routes aangekondigd, op het Duitse Friedrichshafen, waar vanaf februari 2016 drie Fokker 50’s worden gestationeerd. VLM neemt daar de binnenlandse routes over van het failliete Oostenrijkse InterSky, naar Berlijn, Hamburg en Düsseldorf.

